עמוד:27

לכל תלמיד ותלמידה להתבטא ( ולא להימנע , כמו שקורא לרוב במליאות של כלל הכיתה שבה יש ילדים הנמנעים מלדבר . ( ההתבטאות בתוך קבוצה מצומצמת יכולה לשמש מסגרת תומכת ומחזקת . › כדאי להקריא את הטקסט לתלמידים לפני קריאה עצמית , ובמידת הצורך – במקום קריאה עצמית . האנרגייה שתלמידים מסוימים נאלצים להשקיע בקריאה מפחיתה את יכולתם לקלוט תכנים ולהבין מבנים לשוניים , ו הקראה מדויקת והולמת תוכן מפי מבוגר מעניקה לילדים הזדמנות להימנע מתסכול והיא מזניקה את המוטיבציה שלהם להשתתף בשיעור . › כדאי להציג לתלמידים שאלה על נושא הטקסט , ולעזור להם לנסח את הנושא במשפט אחד או שניים " ) זה סיפור על ריב במשפחה ; " " זה סיפור על ילד שאין לו ח ברים ובסוף מצבו משתפר ; " " זה סיפור על ילדה שמצליחה להשיג מה שהיא רוצה ; " " זה טקסט מידע על ציפורים נודדות" וכו . ( ' משימה כזו מתרגלת חילוץ העיקר מן הטפל , מתרגלת ניסוח תמציתי ומסייעת לתלמידים לארגן את פרטי התוכן ברצף אחד . › במקרים רבים יש ערך לשיחה מקדימה על הטקסט ועל עולם התוכן התרבותי שבו הוא נטוע ; כך כשעוסקים במעשיות ובסיפורי עם , בסיפורים בעלי רקע היסטורי ובטקסטים הנוגעים במקומות אתנו- גאוגרפיים שונים . השיחה המקדימה היא מעין תשתית ( גם תכנית , גם פואטית וגם לשונית ) שעליה יוכלו הילדים למקם את ההקשרים ואת הפרשנות ש להם לטקסט . בפרק " נא להכיר : חתולים" ( כרך א ) התלמידים משוחחים במליאת הכיתה על המושג " יומן" – לילדים שונים ידע מוקדם שונה , ולפיכך שיחה בכיתה תעשיר ותרחיב את הידע של אלו אשר מכירים את המונח בהקשר אחד בלבד ( לדוגמה : יומן שכותבים בו שיעורי בית . ( כך גם בפרק " על כלבים וילדים" שבו יש שיחה על אודות המשמעות של " מספר" ו"שרשרת" בהקשר לכלבים . › חלוקת הטקסט למקטעים תאפשר לילדים להתמקד בתוכן או באירועי העלילה ולהפנים את הרצף . אפשר להציע לילדים משפטים שכל אחד מהם מסכם מקטע אחד , ולבקש מהילדים לארגן אותם בסדר הנכון , לטובת ההפנמ ה של הרצף של הטקסט השלם . › כשמדובר בטקסט ספרותי כדאי לסמן בטקסט נקודות מפנה בעלילה , ולהבליט משפטים שיש בהם מילים המבשרות שינוי ( יום אחד ... לעומת זאת , פתאום , אבל וכיו . ( ב" הסימון מסייע לילדים לארגן את הטקסט ולשמור על הרצף . › לא כל התלמידים בכיתה ב קוראים קריאה מדויקת ורהוטה , והטקסטים השונים הם הזדמנויות לתרגול בקבוצות ; כשמדובר בטקסט ספרותי כדאי לחלק תפקידי קריאה בהתאמה לדמויות , ולהוסיף את תפקיד המספר . טקסטים לא -ספרותיים כדאי לחלק לקטעי קריאה על פי פסקות . הילדים יקבלו את התפקידים או המקטעים , יאזינו לטקסטים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר