עמוד:26

אני מתקשה להשיב לשאלות . איני בטוח , אם אני יודע . אני ירא , שלא יעלה בידי . כשהמורה או המורה מביטים על פני הכיתה ועומדים לקרוא לאחד התלמידים , הלמות לבי אחרת . אולי לא פחד , אך לא נעים . – כאילו חקירת בית-הדין , - כי אף שאין בי אשם , איני יודע מה בסופי . ] ... [ ויש ימים אין- מזל וכאילו כל הכיתה ניטמטמה . אלא אם מישהו לא אכפת לו כלום ומתחיל על אחריותו שלו עצמו . או אז שוב ירגיש , כי יש ילדים כנגדו , והם מתפללים בלבם לכישלונו , ורק צופים למשבתו . נו קשה : איני יודע , איני מבין , איני יכול . למה אני חייב להבין ? למה דווקא , על שום שאיני משגיח ? – האם לילדים מסוגלים- פחות אין מגיע אפילו פירור- מקום תחת השמש . "? קורצ'אק אינו משחרר את הילדים מאחריות ; בראייתו היוצאת דופן לזמנה הוא מתאר את תהליכי הצמיחה וההתפתחות של הילדים כעמל מתמשך ומפרך , בין היתר משום שהילדים גדל ים בין מבוגרים שאינם מבינים את עולמם , ומקלים ראש בקשייהם בדיוק כמו שהם מזלזלים בכישוריהם הטובים וביכולותיהם המופלאות . ההומניזם של קורצ'אק בא לידי ביטוי גם במשפט האופטימי המראה את השקפתו ההומניסטית – " הרי כל אחד ואחד , ואפילו הגרוע שבנו , רוצה לתקן עצמו . " דרך ארוכה עשתה מחשבת החינוך מאז ועד היום ; ההכרה בשונות התלמידים היא מאבני היסוד של תורת החינוך . בהתאמה למדיניות ההכלה והשילוב , הכיתות הרגילות בבתי הספר הן הטרוגניות יותר , ועל המורים להתאים את ההוראה ואת דרכי הלמידה לתלמידים שצורכיהם שונים . בהוראת שפה במיוח ד יש להביא בחשבון תלמידים שאיכות קריאתם אינה הולמת את גילם , ושאוצר המילים שלהם מקשה את ההבנה ואת ההבעה , תלמידים שזקוקים לתיווך בהבנה , בתכנון ובביצוע של פעילויות למידה ותלמידים שבגלל ידע עולם מצומצם מתקשים ליצור הקשרים בין הטקסט הספרותי למציאות חייהם ולעצמם . לרשות המורה עומדות דרכים מגוונות להנגיש את הטקסט לתלמידים ולהביאם למפגש מוצלח עם יצירות ספרות וקטעי מידע ולפעילויות למידה בכתב ובעל פה : › עבודה בקבוצות קטנות עשויה להיות יעילה מאוד כשמדובר בתלמידים שמתקשים לפעול במליאה – אם בגלל קשיים בקריאה ובלמידה , אם בגלל קשיים בהבעה ואם מטעמים רגשיים . הקבוצה הקטנה מספקת ביטחון ואינטימיות , מאפשרת תקשורת כמעט אישית ומפנה מקום גם לתלמידים האטיים , הפסיביים , ולאלה החוששים מקצב הלמידה , מהתעלמות או מכישלון . לצד חלק מהפעילויות בספר מצוין ההרכב המומלץ על ידי מפתחי הספרים . דוגמות : בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ) הילדים עובדים בקבוצה – כל חבר בקבוצה בוחר בדמות אהובה מהסיפור ומסביר מדוע בחר בה ( פעילות , 1 עמוד . ( 010 פעילות זו מאפשרת 38 קורצ'אק , י ' ) תשל . ) ז" כאשר אשוב ואהיה קטן . בתוך ילדות של כבוד . הקיבוץ המאוחד ו בית לוחמי הגטאות ע"ש יצחק קצנלסון . תרגמו מפולנית דב סדן , שמשון מלצר . עמ ' . 121-122 39 שם , עמ' . 242

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר