עמוד:25

התאמה לשונות התלמידים ינוש קורצ'אק , הומניסט ופדגוג דגול , פרס כבר לפני כ- 11 שנה את מחשבותיו ואת רעיונותיו , המצטרפים יחד למשנה חינוכית המושתתת בין היתר על ההכרה בזכותו של הילד ל כבוד , על התפיסה שילדים ( כמו מבוגרים ) שונים זה מזה , ועל ההבנה שתהליך חינוכי צריך להביא בחשבון את צרכיו ואת אישיותו של כל תלמיד . " השוויון הוא שקר , האחד מרגיש טוב והשני חש בראשו או בש יניו . אחד - בריא , חזק , יפה , עליז , זריז , שר ומרבה לדבר ; השני - חלש , מסורבל , מכוער , לא -נעים . האחד רוצה ויכול , והשני - יכול ולא רוצה , והשלישי - רוצה ולא יכול . אין עצה לכך . האנשים שונים , רוצים ומרגישים באופן שונה . " הילד הוא אדם שלם , מורכב , אומר קורצ'אק , ואי אפשר להפריד את התהליך החינוכי מהיכרות מלאה ושלמה עם הילד . " קראתי ספרים מעניינים . עתה אני קורא ילדים מעניינים . אל תאמר ' אני כבר יודע . ' אני קורא את אותו הילד פעם אחת , שנייה , שלישית , עשירית , ואחר הכול אינני יודע הרבה ; כי הילד הוא עולם גדול ורחב , שקיים זה מזמן ויהיה קיים תמיד . " ב- 0145 התפרסם ספרו של קורצ'אק , " כאשר אשוב ואהיה קטן , " ובו הוא שב ומתבונן בעולמם של הילדים מנקודת מבטו של תלמיד בית ספר . " הצער האישי הגדול ביותר מה שקשה לי בבית הספר . ] ... [ עתה שוב איני יכול שלא להשגיח בשעת הלימוד , אני חייב להקפיד ולעשות שיעורים . 36 קורצ'אק , י ' ) תשל . ) ז " דת הילד . הקיבוץ המאוחד ובית לוחמי הגטאות ע"ש יצחק קצנלסון , תרגמו מפולנית דב סדן ושמשון מלצר . עמ ' . 212–211 37 שם , עמ ' . 214 חיבת הקריאה מלווה את ספר הלימוד לכל אורכו , באופן משתמע ובאופן גלוי . ראו למשל בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ) ש בו התלמידים קוראים סיפורים ( ביניהם פרק מתוך הספר " פו הדב ( " ונפגשים עם דמויות מיוחדות אשר הם יכולים להזדהות איתן . בפרק " איפה מוצאים את זה " ? ( כרך ב ) לומדים על תוכן העניינים – דבר שיכול לסייע לתלמידים להבנת מבנה של ספר ולהתהלכות בו . בפרק " טיפשים או חכמים " ? ( כרך ב ) נחשפים התלמידים להומור בסיפורים , דבר היכול להוות גורם מעודד ומדרבן לחפש עוד סיפורים מהסוג הנ"ל . כך גם בפרק " סיפור ציור" ( כרך ב ) שבו גם נחשפים לסוגה שונה במעט מהסיפורים הרגילים שהתלמידים מכירים – סוגה שאולי תפתח צוהר בפני חלק מהתלמידים ותעודד לחפש עוד סיפורים מהסוג הנ"ל . אפילו בפרק " נא להכיר : חתולים" ( כרך א ) העוסק בטקסט המידעי , התלמידים נחשפים לספר הנותן מידע בצורה חביבה ומותאמת לילדים . הם למדים על התפקיד שיכול לשמש ספר מהסוג הנ"ל ועל העובדה שבספרים ניתן למצוא מענה לסקרנות . הלימוד המשותף של טקסטים אלה אין בו כדי ל החליף את הקריאה של ספרים שלמים . מומלץ להמליץ לתלמידים על קריאה של ספרים שמתוכם נלקחו קטעים אשר מופיעים במילה טובה ב . כמו כן , ראו פירוט על ספרים שלמים בעמוד . 035

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר