עמוד:24

עידוד חיבת קריאה " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב" , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . " החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר" את האופן שבו ספרים " מקשיבים" לנו ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו . " במפגש עם הספר , התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידאלית שבה מתנסים הקוראים בכול מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה ו בין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) ובין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה . " קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בין - לאומיים , ובראשם מבחן ה"פיזה . " הספר כולל סיפורים , שירים וקטעים מ ס פרים . 33 האדון , מ' . ) 1119 ( המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . תרגום : אהוד תגרי . כנרת , זמורה -ביתן , דביר - מוציאים לאור בע"מ . עמוד . 224 Rosenblatt , L . ( 1938 ) . Literature as exploration . New York : Appleton-Century . . Krashen , S . ( 2004 ) . The Power of Reading . Heinman , USA . קישור לסרטון או לקובץ שמע , או לקשר בין הספר ובין ה תרגול המוצע באתר אופק של מטח או בין הספר למשימות מתוך מאגר המשימות שהכינה המורה " ) הילקוט שלי" באתר אופק ) . גם ניתן להוסיף קובצי . pdf-ו office כמו כן , בעת הסימון ניתן להיות מקושרים לוויקיפדיה או ל גוגל ( איקון סימן שאלה ) , ולחיצה על אחד מהם נותנת את הביאור או ההסבר למה שסומן . האפשרויות לעשות פעולות הקשורות לסימון בספר , לקישור לוויקיפדיה או ל גוגל והוספת הטמע הכולל מלל , סרטון , קובץ קול או קבצי טקסט – אפשרויות אלה רלוונטי ות גם ב עבור התלמידים . המורים יכולים להוסיף משימות בכל מקום בספר . את המשימות הם יכולים לשייך לכלל הכיתה או לתלמידים מסוימים וכך ליצור פעילויות דיפרנציאליות המכוונות לעבר רמות יכולת שונות הבאות לידי ביטוי בכיתה הטרוגנית . כמו כן , ניתן ליצור הטמע שיתופי – כל תלמיד שהמורה מגדירה יכול לכתוב תגובה על הטקסט או בהקשר לכל דבר נתון בספר . הרעיון של ההטמע השיתופי הוא יצירת שיח ודיון . אם ומשתמשים באפ שרות זו יש להפנות לתלמידים שאלות שיאפשר ו להם ליטול חלק בדיון . יש להפנות את תשומת לבם לעובדה שכל מי ששויך אליו ההטמע יכול לראות את מה שכתבו האחרים . נוסף ע ל כל אלו , המורים יכולים להוסיף הארות לעצמם בכל מקום בספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר