עמוד:18

פיתוח רמות חשיבה גבוהות הספר מספק מגוון רחב של פעילויות המזמנות רמות חשיבה גבוהות . דוגמות : השוואה - בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" ( כרך א ) הילדים עורכים השוואה בין שני טקסטים שכתבו ( ההשוואה תתמקד , מן הסתם , בהיבטים שקשורים למשלבים שונים הבאים לידי ביטוי בטקסטים שכתב ו . ( ב כמה פרקים הילדים נדרשים ליצור שאלות משלהם תוך זיקה לדברים שקראו , למשל , בפרקים : " מה במודעה " ? ( כרך א ) ו"עצים" ( כרך ב . ( מיון – בפרק "רשימות קיץ" ( כרך ב ) התלמידים ממיינים היגדים שונים ל- 3 קבוצות בטבלה . גם בפרק " איפה מוצאים את זה " ? ( כרך ב ) התלמידים עוסקים במיון . במהלך הפעילות או לאחריה המורים יכולים לשאול את תלמידיהם שאלות מטא -אורייניות – להלן כמה דוגמות שנכתבו ברוח המסמך שהכין משרד החינוך בנוגע ל"אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה" : בקשר לפעילויות השוואה – אפשר לשאול האם הפעילויות הללו הן פעילויות מסוג השוואה ? לפי מה הם יודעים זאת ;? בקשר לשאילת שאלות אפשר להרחיב את השיח ולשאול מתי שאילה של שאלות עוזרת לנו , ? כדאי לקדם את ההבנה שחשוב לשאול שאלות בכל מיני מצבים ( כשסקרנים , כשלא מבינים וכד , ( ' וכמובן לעודד לשאול שאלות בכיתה ; בקשר למיון אפשר לשאול האם יש יותר מדרך אחת למיין את הד ברים שהתלמידים התבקשו למיין . 25 בלום- קולקה , ש' וחמו , מ' . ) 1121 ( פרק : 1 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוו ן תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום- קולקה ומ ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 68-24 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77 26 משרד החינוך - המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשע"א , . ) 1111 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה , ירושלים . מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה" וכד . ' בפרק " ברכות מכל הלב" ( כרך א ) משוחחים בכיתה על אודות הטיית מילים בלשון זכר ונקבה בשפות שונות דבר המעלה את המודעות המטא- לשונית להיבטים של השפה העברית . בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" ( כרך א ) הילדים דנים בכיתה בהבדלים בין שני טקסטים שכתבו תוך התייחסות למילים שבחרו להשתמש בהן , זאת לפי ההקשר התקשורתי-חברתי שאליו היו צריכים להתייחס בעת כתיבתם ( אגדה מול שיח יום-יומי . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר