עמוד:16

הרחבה והעמקה של אוצר מילים אוצר מילים נרכש בדרך אקראית – של האזנה ושל קריאה , ויכול להירכש גם בדרך מכוונת של הסבר או ניתוח של מילה . על חשיבותו של אוצר המילים בהתפתחות הלשונית , ועל הקשר בין הרחבת אוצר המילים ו בין הקריאה להלן : " בעשור האחרון הוסבה תשומת לבם של חוקרי שפת הילדים לתקופה זו המשתרעת למן גיל חמש ועד לשנות הבגרות ובה חלים שינויים משמעותיים בלשונם של הילדים והמתבגרים בתחומים רבים : ( Nippold , 1998 ) במילון , במורפולוגיה , בתחביר ובשיח . המילון המאוחר נרכש רובו ככולו מן הלשון הכתובה , והוא מתאפיין בגיוון רב , במשקלות שונים בהתפלגות הקטגוריות המילוניות ( למשל , ריבוי של תארים , או יותר שמות עצם מופשטים , ( בפריטי מילון ' מתקדמים ' הלקוחים מתחומי דעת שונים ( למשל המילים חברה , מדינה , מגזר הלקוחות מתחום הסוציולוגיה ) ובערכים מילוניים רב-הברתיים , רב-צורניים , ולעתים גם רב - לקסמיים ( השוו למשל את אם לא עם אלא אם כן ) . ( A nglin , 1993 ) השינויים האלה לכשעצמם עושים את המילון האורייני הבוגר לשונה מאוד מן המילון הילדי . ואולם הבדל משמעותי בין מילונו של המבוגר לזה של הילד הוא גמישותו וזמינותו של הראשון לשימוש הולם בכל הנסיבות התקשורתיות של ההפקה . " מחקרים מראים שהתייחסות שיטתית לאוצר מילים היא דרך יעילה להעשרת אוצר מילים . ההתייחסות יכולה להיות המרה בנרדפות , ניתוח מורפולוגי ( שורש , משפחת מילים , ( שיבוץ 19 ניפולד , מ ) 2111 ( ) Nippold ( א " אצל : רביד , ד ' , ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , 41-42 ) גיליון היובל , . ) 1112 20 אנגלין , ) 2112 ( ( A nglin ( מ " 'ג אצל : רביד , ד ' . ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , 41-42 ) ג יליון היובל , . ) 1112 רביד , ד' . ) 1112 ( ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 41-42 ) ג יליון היובל , . ) 1112 עמודים . 9-2 Biemiller , A . ( 2000 ) . Teaching Vocabulary - Early , direct , and sequential in Dyslexia Association quarterly newsletter , Perspectives , Fall 2000 , Vol . 26 , No . 4 . הוראה / הק ניה , הניתנת לפני הפעילות , או מסקנות העולות מהפעילות . כיוון שהידע הלשוני הוא תשתית גם לצורך הבנה וגם לצורך הפקה ( כתיבה , דיבור , ( חלק מן הפעילויות קושרות את הנושא הלשוני להבנה ( איך הנושא הלשוני עוזר להבין את הטקסט , ( או להבעה ( איך הנושא הלשוני עוזר לכתיבה , ( או לשניהם יחד . דוגמות : בפרק " ברכות מכל הלב" ( כרך א ) עוסקים בפעלים בזמן עתיד ; בפרק " אביב הגיע , פסח בא" ( כרך ב ) תורגל המספר הסודר בזכר ובנקבה ; בפרק " ברכות מכל הלב" ובפרק " בחודש תשרי" ( כרך א ) עוסקים גם בנושא של זכר ונקבה . בפרק " משאלות" ( כרך א ) כותבים הילדים בתבנית של משפטי משאלה . בפרק " טיפשים או חכמים " ? ( כרך ב ) כותבים בתבנית של משפט תנאי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר