עמוד:13

קצרת טווח , ( ולצד מצבים של כתיבה מקומית יש מצבים של כתיבה הדורשת תהליך ארוך ורחב יותר הכולל כמה גרסאות ויוצר מצבים אותנטיים של טיוט ושכתוב ( למשל , לקראת פרסום או הערכה , ( כאשר הטקסט ה מקדים משמש דגם או השראה , אך אינו חלק מהטקסט החדש . דוגמות מייצגות לסוגי הפעילויות דלעיל : כתיבת סיפור משפחתי אישי , ברכה , רשימה , שאלות , כתוביות בעלילון או קטע מידע וגם פעילויות הנקשרות להבעה בעל פה . בחלק מפעילויות ההבעה , כמו בכתיבה של רשימה או סיפור משפחתי , ניתנת דוג מה המשמשת כמודל לכתיבה . להלן כמה דוגמות להבעה בכתב או בעל פה לפי פרקים : בסוף הפרק " ברכות מכל הלב" ( כרך א ) התלמידים כותבים ( מצלמים או מקליטים ) ברכה לפי מחוון נתון , וזאת לאחר שבפרק עצמו נחשפו ולמדו התלמידים על אותם מאפיינים של תת- הסוגה ברכה ; בפרק " נא להכיר : חתולים" ( כרך א ) נדרשים התלמידים לכתוב מעין יומן המתעד מעקב שלהם אחר חיה , ו ביומן הם כותבים עובדות – זה , בעצם , מה שעומד בבסיסו של טקסט מידעי ; בפרק " על כלבים וילדים" ( כרך א ) הילדים נדרשים להציג דו -שיח בכיתה ( פעילות , 3 עמוד . ( 11 בפרק זה וב עוד פרקים ( כמו : " אריה , פיל וחברים אחרים , " כרך א ) מתאפשר לתלמידים לכתוב או לדבר בשם אחת הדמויות המופיעות בשיר או בסיפור שקראו עליו ; בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" הילדים כותבים באותה פעילות בשני משלבים שונים ( אגדה לעומת שיח יום -יומי – פעילות , 3 עמודים ( 035–032 כדי להעלות את המודעות לנושא בחירת מילים בהקשר חברתי- תקשורתי נתון ; בפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב ) הילדים כותבים רשימה של המלצות בעלת מכנה משותף ; הפרק " סיפור משפחתי" ( כרך ב ) אינו מספק רק הזדמנות להבעה בכתב , אלא הוא שם את נושא הכתיבה במרכז ועושה מעין תקריב ( zoom in ) ל כמה מאפיינים של כתיבת סיפור אישי תוך התחשבות כמובן בגילם הצעיר של התלמידים . נוסף על כתיבת סיפור בפרק זה , ניתנת לתלמידים עוד הזדמנויות רבות לכתיבת סיפורים , כגון בפרק " משאלות" ובפרק " בחודש תשרי" ( שניהם ב כרך א . ( העידוד להרחיב ולהעמיק מצבי שיח בכיתה והזדמנויות למבע מורחב בעל פה , נתמך בדבריו של רובין אלכסנדר בתארו את ההוראה הדיאלוגית או את השיח המקדם בכיתה : " טענתו של ויגוצקי שלפיה ' הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד ' קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיו ת והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של מבוגרים בהתקדמותו של הילד לאורך זירת ההתפתחות הבאה או הפוטנציאלית . " פרקים רבים בספר מציעים פעילויות של שיחה / דיון בהרכבים שונים : מליאה , קבוצות וזוגות . לרוב , פעילויות א לה כוללות שאלות מנחות ופתוחות , והן מטרימות את הפעילות האישית של הלומדים . לעתים הפעילות קודמת לקריאת טקסט , ובכך היא מקרבת את הלומדים אל הנושא . לעתים פעילות השיחה / דיון באה תוך Alexander , R . ( 2005 ) . Education , Culture and Cognition : intervening for growth . International Association for Cognitive Education and Psychology ( IACEP ) 10 th International Conference , University of Durham , UK , 10-14 July 2005 . page 11 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר