עמוד:12

הבעה בעל פה ובכתב " השיח האורייני משרת את המשתמשים בשפה בהקשרים טבעיים שונים , אך הוא גם קשור קשר אמיץ להשכלה ולשפה הכתובה , דהיינו : לאוריינות במובנה המסורתי . אוריינות שיח היא היכולת להבין ולהפיק בעל-פה ובכתב טקסטים במגוון עשיר של עולמות ידע ובנושאים מורכבים . התכונות המרכזיות של טקסטים אלה הן : רמת מפורשות המותאמת לידע המשוער של קהל היעד , מארג טקסטואלי מסומן היטב לשונית ( קישוריות ) וארגון - על נהיר ( לכידות , ( שימוש גמיש ורגיש להקשר באמצעים לשוניים בהתאם למוסכמות תרבותיות והלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת . " ( מאגר הסוגות מתרחב עם הגיל ועם ההשכלה , הטקסטים של הילדים הופכים להיות הולמים את מוסכמות הסוגה , ובו- בזמן הם לומדים לזהות את הסממנים של הסוגות השונות ולהסתייע בהם בקריאה ובהאזנה . בפעילויות ההבעה התלמידים מתוודעים אל מבנה הסוגה ואל המאפיינים הלשוניים שלה , ולומדים להפיק בעזרת המבנה טקסט משלהם . פעילויות המציעות תהליך מכוון ומונחה לשכלול ההבעה בעל פה ובכתב נמצאות לאורך כל פרקי הספר . הפעילויות מזמנות מצבים של כתיבה מקומית , בדרך כלל בהתייחסות לטקסט נתון ( במקומות מסוימים מוגדרת כמשימת כתיבה 14 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / TochnitLimu / dim / olamot 15 וולף . ) 1112 ( ' ד , ) עיבוד ( . סוגות עובדתיות בבית-הספר היסודי . מתוך : טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי . ( עמ ודים . ) 49– 43 משרד החינוך . 16 בלום- קולקה , ש ' וחמו , מ . ) 1121 ( ' פרק : 2 מבוא : כשירות תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש ' בלום-קולקה ומ ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 92–4 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמודים . 19-12 17 בלום- קולקה , ש' וחמו , מ . ) 1121 ( ' פרק : 1 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום- קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 68-24 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . › מעורבות המורה בכתיבה העיונית – הנחיית התלמידים בבקרה של הטקסטים השונים הן מבחינת התוכן הן מבחינת המבנה והלשון בהתאמה לסוג הטקסט הנלמד . קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף בין ביצירת טקסטים שונים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים הייחודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של אתר משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר