עמוד:11

הטקסט העיוני " עולם השיח העיוני מאגד את כל תחומי הידע הלא - ספרותי הנלמדים בבית הספר ואת ייצוגיהם הטקסטואליים של תחומים אלה . הקריאה , הכתיבה והדיבור בעולמות אלה אמורים לפתח אצל התלמידים ידע תוכני ויכולות של שיח אורייני הנחוצים בתחומי הידע האקדמי והמקצועי " . הטקסטים במילה טובה ב נבחרו כדי " לצייד את התלמידים בהבחנות טקסטואליות לקראת תפקוד אורייני בחברה ... ילמדו להבחין בייחודו של כל טקסט וטקסט במסגרת הסוגה שלו ובהקשר החברתי-תרבותי שלו . " עם זאת חשוב להדגיש שהתפיסה של מילה טובה ב היא תפישה מעגלית רב שנתית , ולפיה הלומדים ייחשפו לסוגות ולתתי הסוגות השונים במהלך שנות לימודיהם ויעמיקו וירחיבו את הידע בהתאם ליכולותיהם הקוגניטיביות והלשוניות ולמיקוד שנבחר על ידי הכותבים . במאמרם " טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח" מציעות הכותבות ארבעה מהלכים ( לא לינאריים ) להוראה וללמידה . מהלכים אלה מתאימים לניתוח טקסטים נקראים ולניתוח טקסטים שכותבים התלמידים . › הדגמה ( modeling ) והמללה בקריאת טקסטים עיוניים בכיתה – המורה יכולה לקרוא את הטקסט הנלמד תוך כדי הדגמה של שאילת שאלות על הטקסט כמו " מה אני חושבת על מה שנאמר , " " מה אני ידעת עליו , " " מה עוד קראתי בנושא" ו"היכן עוד אפשר למצוא חומר בנושא . " שאלות אלה יכולות ללוות כל קורא במהלך קריאתו את הטקסט , להיות נדונות בקבוצה או בכיתה כולה . שאילת שאלות זו עומדת בבסיס הביקורתיות , החיונית לקריאה של טקסטים עיוניים . › הרחבת הידע האישי וארגונו – קריאה , הבנה ולימוד של טקסטים עיוניים נבנית על ידע מסוים קודם בנושא ועל התייחסות לידע הזה . לצד ההרחבה חשוב לעמוד על דרך ארגונו של המידע . › א רגון הטקסט על ידי שכתובו לתבניות קבועות – שלד לכתיבה , מילות מפתח ומבני משפט מתאימים . 11 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" – " השיח העיוני" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / TochnitLimu dim / olamot / hiyuni . htm 12 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" – " הקדמה " http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / TochnitLimudim / olamot / Hakdama . ht m 13 מור , ' א , גביע , נ , ' ושחר , ת . ) 1112 ( ' טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח . מתוך : טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ) עמ' . ) 91–12 משרד החינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר