עמוד:10

מקום לפרשנויות רבות . הטקסט מקבל משמעות מתוך הפרשנויות השונות של קוראיו , מתוך קולם של המחברים ומיחסיו עם טקסטים אחרים . המפגש בספר הלימוד עם יצירות הספרות ( הלקוחות , על פי הכוונת המשרד , מארבעת מעגלי היצירות של הנספח לת"ל ) מציע מסד תרבותי משותף לחלקים השונים בחברה הישראלית , ובו- בזמן מציע את הספרות כ כלי ביטוי אישי המתאים לאוכלוסיות מגוונות . בפעילות סביב יצירות הספרות הודגשו מאפייניו של עולם השיח של הספרות : שימוש ייחודי בשפה , מבנה היצירה , רכיביה וכד , ' האמצעים הספרותיים השונים הודגמו לשיעורין מתוך כוונה שהמפגש עם היצירה הספרותית יהיה מהנה , חוויתי ויאפשר בניית עוד נדבך בדרכים לקריאת ספרות . לכן 'מפוזרת' הוראת הספרות , שירה וסיפורת , לאורך הספר . דוגמות : מעשיות בפרק " טיפשים או חכמים " ? ( כרך ב ;( מדרשים בפרק " דברי חכמים" ובפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב ;( סיפורים בפרקים " אפשר לומר ואפשר להגיד" ו"בחודש תשרי" ( כרך א ) ועוד ; פרק מס פר מופיע בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ;( שירים מופיעים בפרקים " משאלות" ( כרך א , ( " עצים" ( כרך ב , ( " להיות גדול , להיות קטן" ( כרך ב , ( " אביב הגיע , פסח בא" ( כרך ב ) ועוד . פעילויות קריאה בקול הוצמדו לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים , והן מבחינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . לדוגמה , בפרק " משאלות" ( כרך א ) בשיר " לו היה לי קרנף" מתבקשים הילדים לקרוא בקול את הבית האחרון ולהביע את ההרגשה של הילד , כלומר ההנגנה במילים החוזרות " אין לי" תביע עצב . הם צריכים לשים לב ולחשוב א יך לקרוא את המילים החוזרות ( באותה הנימה או דווקא בנימה שונה שמעצימה את המילים החוזרות ;( בפרק " סתיו" ( כרך א ) שמים לב לסימני פיסוק בעת הקריאה ולהנגנה בעת קריאת משפטי שאלה שבהם יש סימן שאלה ו שבהם אין סימן שאלה ; בפרק " לריב ולהתפייס" ( כרך א ) קוראים הילדים שיר בזוגות : הם צריכים לקרוא בתורות וגם לשים לב מתי יש לקרוא בהתרגשות לפי סימן הקריאה . בפרק " ט יפשים או חכמים " ? ( כרך ב ) התלמידים מתרגלים אמירת משפטים בהנגנה המתאימה לכוונה ההפוכה של משמעות המשפט שנאמר . טקסטים מן המקורות היהודיים - בספר מוצגים מדרשים וקטעים מתוך התפילה והפיוט . הטקסטים שנבחרו מציגים ומציעים מפגש רלוונטי של התלמידים בבית הספר הממלכתי עם ארון הספרים היהודי . העיסוק בטקסטים מן המקורות מדגישים את מאפייני השפה על רבדיה השונים . בכל המקרים יש היצמדות למקור . עיסוק במדרשים ניתן למצוא בפרקים : " דברי חכמים" ו"לשמור על העולם" שבכרך ב . 10 שם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר