עמוד:ה

מטרות , הדגשים ועקרונות עיקריים הנושאים הנדונים הם נושאי חובה בתכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה לחט״ב . מטרות הלימוד והנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד כימיה ומדעי החיים לכיתה ט נגזרו מתכנית הלימודים . להלן העקרונות העיקריים שעל התלמידים לדעת ולהבין ( לקוח מתכנית הלימודים : ( נושא מרכזי : חומרים . 1 חומרים מאופיינים על–פי ההרכב , המוצא , התכונות הכימיות והפיזיקליות . . 2 בעולם החומרים ניתן להבחין בין יסודות , תרכובות , תערובות וחומרים מרוכבים . . 3 תרכובת מורכבת מצירוף של יסודות ; התכונות של התרכובת שונות מהתכונות של היסודות המרכיבים אותה . . 4 המולקולות של מרכיבי המזון : פחמימות , שומנים וחלבונים בנויות מצירופים שונים של אטומי פחמן , מימן וחמצן . ( בחלבונים - גם חנקן . ( . 5 קשרים כימיים המבוססים על כוחות משיכה חשמליים נוצרים בין חלקיקי החומר ; יכולים להיווצר קשרים יוניים או שיתופיים ( קוולנטיים ) כתלות בסוג החלקיקים . . 6 בתהליך כימי חומרים הופכים לחומרים אחרים ; ניסוח תהליך כימי מתאר את התהליך בשפת הכימאים : תוצרים מגיבים . . 7 תהליכים כימיים מלווים בשינויים באנרגיה כימית . התהליכים נחלקים לתהליכים פולטי אנרגיה ולתהליכים קולטי אנרגיה . . 8 בכל תהליכי השינוי בחומרים , נשמרת המסה הכוללת . . 9 האדם משתמש לצרכיו בחומרים בהתאם לתכונותיהם . . 10 להפקת חומרים , לעיבודם ולשימוש בהם יש השפעה מכרעת על איכות חיי האדם ועל הסביבה . נושא מרכזי : התא , מערכות ותהליכים ביצורים חיים , מערכות אקולוגיות כללי . 1 קיימת אחידות רבה בעולם החי בצרכים ובעקרונות המבנה ושוני רב בדרכים להשגת צרכים ובצורה . . 2 קיימות רמות שונות של ארגון בעולם היצורים החיים ( מדרג ביולוגי . ( נושא מרכזי א : התא . 3 התא מהווה יחידת מבנה ותפקוד בכל היצורים החיים . . 4 קיימת התאמה בין מבנה לבין תפקוד בתאים , באיברים ובמערכות . נושא מרכזי ב : מערכות ותהליכים ביצורים חיים . 5 ליצורים חיים יש צרכים חיוניים שהם תנאי לקיומם . . 6 תהליכי החיים מתקיימים בעזרת מערכות בגופם של יצורים . כל מערכת מבצעת תפקוד ייחודי לה . . 7 בין המערכות השונות בגוף היצור מתקיימים קשרים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף . . 8 ביצורים קיימים תהליכי ויסות ובקרה לשמירה על סביבה פנימית יציבה בגבולות מוגדרים ( הומיאוסטזיס . ( . 9 מערכות הובלה ביצורים חיים מתווכות בין פנים הגוף לבין הסביבה החיצונית , הן מקשרות בין חלקי הגוף ומאפשרות מעבר חומרים לכל חלקי הגוף . . 10 המזון חיוני לכל היצורים החיים לצורך הפקת אנרגיה , לקיום תהליכים וכחומר גלם לבנייה . . 11 קיימות שתי צורות הזנה ביצורים חיים : הזנה אוטוטרופית והזנה הטרוטרופית . . 12 מעברים של חומרי מזון בין יצורים שונים כרוכים במעברי אנרגיה ובהמרות אנרגיה . . 13 תהליך הרבייה מאפשר העברת מידע תורשתי מדור לדור ואת המשכיות קיומם של המינים . . 14 הרבייה האל–זוויגית והרבייה הזוויגית הן שתי צורות רבייה ביצורים חיים . . 15 קיימת חוקיות בהעברת המידע התורשתי מדור לדור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר