עמוד:ד

מדריך למורה - לנוחות ההוראה , המדריך למורה משולב בספר הלימוד לתלמידים . הוא כולל הקדמה והתייחסויות דידקטיות מפורטות לתכנים שבספר . לכל פרק קיימות במדריך שאלות הערכה נוספות לבדיקת הידע של התלמידים . אתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט״ב במדע וטכנולוגיה , מבית מטח - ( www . ebaghigh . cet . ac . il ) מערכת הכוללת מאגר של עשרות עצמי למידה במדעים , ובהם הדמיות , אנימציות , פעילויות מתוקשבות ויחידות הערכה מתוקשבות במגוון הנושאים הנלמדים בספר . - LMS מערכת מתקדמת לניהול ההוראה , הלמידה וההערכה , המאפשרת ארגון וניהול השיעורים המתוקשבים בכיתה ועבודת התלמידים בבית , מעקב אחר תוצרי התלמידים ומתן משוב עליהם . פרקי הספר בספר שבעה פרקים . פרק ראשון : הקדמה פרק קצר זה הוא מבוא לשילוב פרקי הכימיה והביולוגיה , הוא מכיל סקירה קצרה על המתודה המדעית ומפרט את כללי הזהירות בעבודה במעבדה . פרק שני : הקשר הכימי הפרק דן בשני סוגי קשרים : קשר יוני בין יונים בתרכובת יונית , וקשר שיתופי ( קוולנטי ) בין אטומים במולקולות של יסודות או של תרכובות . הוא עוסק בפירוט בתהליך היווצרות הקשר השיתופי ובשינויי האנרגיה בתהליך כימי , וכן עוסק בתהליכים גרעיניים ובחומצות ובסיסים . פרק שלישי : הפחמן ותרכובות הפחמן פרק זה עוסק בהיכרות עם היסוד פחמן , בחשיבותו ובייחודיות שלו , בהיכרות עם המבנה ועם התכונות של סוגים שונים של תרכובות פחמן , ובקשר בין מרכיבי המזון לבין אנרגיה . פרק רביעי : התא פרק זה עוסק בתא , יחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של כל היצורים החיים . בפרק קיימת סקירה של החומרים המרכיבים את התא , וכן נערכת היכרות עם אברוני תא רבים ובכללם קרום התא , הציטופלזמה , גרעין התא , המיטוכונדריה , הריבוזומים , דופן התא ( בצמחים ) וכלורופלסטים ( בצמחים . ( הפרק דן בחומרים הבונים את אברוני התא , במבנה האברונים ובתפקודם , בקשר בין המבנה לבין תפקודם של אברוני התא , ובהתאמת האברונים לתפקודם . פרק חמישי : הזנה ואנרגיה פרק זה עוסק בחשיבות המזון כמקור של חומרים ושל אנרגיה , הנחוצים לבניית הגוף ולתפקודו התקין . הפרק דן בתהליך הפוטוסינתזה המתרחש בצמחים - יצרני המזון בעולמנו . פרק זה מציג את המבנה של מערכת העיכול באדם ובבעלי–חיים אחרים , בקשר שבין מערכות העיכול , הנשימה והדם ובקשר שבין תזונה ובריאות . פרק שישי : תורשה הפרק עוסק במבנה החומר התורשתי ובדרך שהמידע הגנטי מקודד בו . הפרק דן בהבדל בין תכונות תורשתיות לבין תכונות נרכשות ובהשפעת הסביבה על התבטאות התכונות ביצורים חיים . הפרק עוסק בדרך שבה תכונות עוברות בתורשה מדור לדור , בעקרונות התורשה ובהתערבות האדם בתהליך התורשה . בפרק מוצגות סוגיות ביו–אתיות הקשורות להנדסה גנטית , לשיבוט , לייעוץ גנטי ועוד . פרק שביעי : אקולוגיה בפעולה הפרק עוסק במערכות אקולוגיות בכדור–הארץ , תוך דגש על המגוון הביולוגי והקשר שלו למגוון הגנטי ביצורים חיים . הפרק דן בהמרות האנרגיה ובמעברי חומרים בין המרכיבים הביוטיים והא–ביוטיים במערכת האקולוגית . הפרק דן בגורמים המשפיעים על גודלן של אוכלוסיות ובהשפעות האדם על המערכות האקולוגיות ועל המגוון הביולוגי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר