עמוד:234

כדי לצמצם את הנזקים שבקיום החקלאות העירונית , הגופים השונים נרתמים לעשותה לפעילות כלכלית פורמלית , מתוכננת ומוסדרת . משום כך אפשר לראות כיום בערים רבות את החקלאות העירונית כחלק מהנוף : סביב מוסדות ציבור , בצדי דרכים , על גדות נהרות , בחצרות בתי הספר - בתוך צמיגים , שקים וקופסאות . עמותות למיניהן מסייעות לחלק את השטח לחלקות אישיות , להפוך אשפה אורגנית לדשן ולהדריך את התושבים , ובעיקר את הנשים עקרות הבית היכולות לתרום בדרך זו לכלכלת המשפחה . פיגור בפיתוח תשתיות ושירותים ציבוריים צמיחתן המהירה של ערי הענק במדינות הפחות מפותחות מתרחשת באופן ספונטני וללא תכנון מוקדם . הגידול המהיר יוצר עומס רב על התשתיות הקיימות , ומעט המשאבים המצויים בידי הרשויות לבניית תשתיות ושירותים נוספים אינם מצליחים להשיג את קצב העיור . כך מתפתחות בערים אלו תשתיות ירודות של תחבורה , ביוב , מים ודיור . תנאי חיים אלו מזכירים במידה מסוימת את תנאי החיים ששררו בערי התעשייה שצצו בעקבות המהפכה התעשייתית במאה ה . 19- עומס קשה על מערכות התחבורה עומס תנועה מאפיין את כלל ערי הענק , ואולם בערי הענק של המדינות הפחות מפותחות , הסובלות מעיור יתר , עומס התנועה קשה במיוחד . למשל : מהירות הנסיעה הממוצעת במרכזי הערים בנגקוק , מנילה , מכסיקו סיטי ושנגהיי היא פחות מ10- ק"מ לשעה . בעקבות העלייה בהכנסה של חלק מן האוכלוסייה , עלתה מאוד רמת המינוע במדינות אלו ( בשנים 1990-1950 עלה מספר כלי הרכב במדינות הפחות מפותחות מ53- מיליון ל400- מיליון , ( ואולם פיתוח הכבישים בערים הגדולות אינו מצליח להדביק את הגידול המהיר במספר כלי הרכב . נוסף על המחסור במשאבים לפיתוח התחבורה , עומס התנועה בערים הגדולות שבמדינות הפחות מפותחות נגרם בגלל ריכוז יתר של אוכלוסייה , הון ופעילות כלכלית - המייצרים ביקושים גבוהים לנסיעות בתחומן . וכך , אף שבמדינות כמו הפיליפינים , מלסיה ואינדונסיה רמת המינוע הממוצעת נמוכה - בערי הבירה שלהן רמת המינוע גבוהה מן הממוצע , ועומס התנועה מקשה על תפקוד העיר . עומס התנועה נגרם גם מן השימוש הנרחב בכלי רכב פשוטים ואיטיים כמו ריקשות , אופניים ועגלות , ומהמוני האנשים ההולכים ברגל ממקום למקום . קשיי תחבורה נוספים הם ריבוי תאונות דרכים שמעורבים בהן נפגעים , הנגרמות בעיקר בשל תחזוקה גרועה של הכבישים וכלי הרכב ; ניהול תנועה לקוי ( כמו מחסור ברמזורים ובתמרורים ;( מערכת תחבורה ציבורית רעועה שאינה מספקת מענה לרוב תושבי העיר שעדיין אינם מחזיקים ברכב והם תלויים בתחבורה הציבורית לצורכי פרנסה . במכסיקו סיטי לדוגמה כ 20 % - מן התושבים " מבלים" כ3- שעות ביום בממוצע בדרך לעבודה וחזרה . במקומות רבים אנשים עומדים בצדי הדרכים בכל שעות היממה ומנסים להשיג הסעה . כדי להתגבר על קשיי התחבורה הציבורית משתמשים במדינות אלו ב"המצאות" מגוונות של שירותי תחבורה - החל בעגלה רתומה לסוס , לגמל , לשור או לטרקטור ועד אופנוע , ריקשה וכלים דומים אחרים . תחבורה ציבורית בעיר ג'ייפור בהודו

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר