עמוד:202

המע"ר משתנה שטחו של המע"ר מצומצם ויכולתו להתרחב מוגבלת , ואולם הביקוש לשטחים במע"ר היה ונשאר גבוה . מע"ר הממוקם במרכז העיר משרת בצורה הטובה ביותר עיר בסדר גודל בינוני . אך בערים גדולות , ובעיקר בערים מטרופוליניות , נוצר צורך במוקדי עסקים נוספים - וכך מתפתחים מרכזי עסקים משניים למע"ר המרכזי . בערים רבות בעולם הפיצול הוא בין שני מע"רים - ישן וחדש , ודוגמה לכך היא תהליכי פיצול המע"ר בערי אירופה העתיקות : ברובן התפתח המע"ר בגלעין ההיסטורי של העיר , ולאורך השנים הוא שימש כמרכז מסחרי ומרכז חיי הכלכלה , החברה והתרבות של תושבי העיר . אבל הבניינים העתיקים , הרחובות הצרים והמחסור בעתודות קרקע - מול הגידול בהיקף הפעילות הכלכלית במע"ר - הביאו להתפצלותו ולהתפתחותם של מרכזי עסקים משניים מחוצה לו . כאלה הם לדוגמה אזור הדוקלנדס בלונדון ואזור הדפאנס בפריז , שנוספו על המע"רים הוותיקים . במטרופולין תל אביב המע"ר מפוצל היום בין כמה אזורים בתוך העיר תל אביב ובין מתחם הבורסה ברמת גן . מרכז העסקים במתחם הבורסה פותח על ידי עיריית רמת גן מתוך כוונה להתחרות בתל אביב ולמשוך לתחומה של רמת גן פעילות כלכלית האופיינית למע"ר . משמאל : המע"ר ההיסטורי של לונדון מצוי בלב העיר , והאפשרויות להרחיבו מוגבלות למטה : באזור קנרי וורף , שהיה חלק מנמלה העתיק של העיר , התפתח בשנים האחרונות מע"ר משני מודרני מרכז העסקים ברובע שינג'וקו , אחד ממרכזי העסקים והמסחר הגדולים בטוקיו , ובו תחנת הרכבת ההומה בעולם והבניין שבו שוכנת הנהלת המטרופולין . כשאומרים בעיר טוקיו "מרכז העיר , " לא ברור למה הכוונה , שכן העיר מתאפיינת בכמה מע"רים , שאין ביניהם היררכיה ברורה . העיר העתיקה , שנקראה "אדו , " התפתחה סביב ארמון הקיסר , אבל בשל רעידות אדמה ושרפות שפרצו בעקבותיהן ובשל נזקים שנגרמו לה בזמן מלחמת העולם ה , 2- רבים מן המבנים המסורתיים נעלמו , והיה אפשר לתכנן את העיר מחדש . בעיר החדשה התפתחו כמה מרכזים , המשמשים לעסקים ולמסחר - ולכל אחד מהם אופי ייחודי . המע"רים השונים מחוברים זה לזה בקווי רכבת , היוצרים מעין מעגל הסובב את העיר

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר