עמוד:137

הטקסטיל מוכנסות מכונות טווייה ואריגה מודרניות , הולכת ונדחקת פרנסתם של הטווים והאורגים המסורתיים . לא כל העובדים המסורתיים מצליחים להסב את מקצועותיהם ולעבור לתעסוקות חלופיות - חלקם בשל גילם המבוגר , אחרים בשל היעדר יוזמה או כישורים - ויש בהם הנותרים מחוסרי עבודה . לצד הפגיעה בהכנסתם של תושבים אלו מתרחשת לעתים פגיעה גם במעמדם החברתי . הקהילה , שאינה זקוקה עוד לשירותיהם , דוחקת אותם לשוליה , והמארג החברתי המסורתי של החברה הולך ומשתנה . לפערים הנוצרים בין עשירים לעניים יש גם ביטוי מרחבי : כפי שראינו , תהליכי הצמיחה משנים את מפת התעסוקה במדינות הפחות מפותחות . אזורים שהופכים להיות מוקדי תעסוקה חדשים מתחזקים , ואוכלוסייה חזקה ומשכילה מהגרת אליהם ומעצימה אותם , בעוד שהמוקדים הישנים נחלשים ומאבדים מחשיבותם . עקב כך נוצר פער - שבא לידי ביטוי בתחומי הכלכלה , התשתית , התרבות והחברה - בין המרכזים הכלכליים לבין אזורי השוליים . בפרק הבא יידון אי-השוויון הנוצר ברמה הלאומית וייבחנו היבטיו המרחביים . היעלמות מאפייני התרבות המקומית תהליכי הגלובליזציה מאופיינים בהיווצרות האחדה תרבותית , ותרבויות בכל רחבי העולם , ובהן גם במדינות הפחות מפותחות , הולכות ומאמצות מאפייני תרבות מערביים ואמריקניים . כך הולכות ונעלמות תרבויות מסורתיות בנות אלפי שנים , ונכחדים מנהגים , שפות , מאכלים , אופנות לבוש , יצירות ספרות ומוזיקה . בצד התפשטותה של התרבות המערבית לעבר מדינות פחות מפותחות , ההשפעה התרבותית פועלת גם בכיוון הפוך . למשל : המטבח הסיני , המטבח ההודי והמטבח התאילנדי נפוצים היום ברחבי העולם ; תורות רוחניות ופילוסופיות , אמנויות לחימה , סגנונות ייחודיים של מחול ומוזיקה , שיטות רפואה ייחודיות , ובראשן הרפואה הסינית - כל אלו מקורם במדינות הפחות מפותחות והם מושכים אליהם תלמידים ומאמינים רבים בכל רחבי העולם . עם זאת , ההשפעה של התרבות המערבית על התרבויות של המדינות הפחות מפותחות עדיין חזקה יותר מהשפעתן של התרבויות הפחות מפותחות על התרבות המערבית . רבים מבקרים את ההשפעה החזקה של התרבות המערבית על תרבויות אחרות וטוענים שזהו אימפריאליזם תרבותי , החודר אל תרבויות מקומיות ייחודיות , משתלט עליהן ומכחיד אותן . לדעת אותם מבקרים , תהליכים אלו עלולים לגרום להכחדתן של תרבויות ושפות מקומיות ולהיעלמותן של אומות ומדינות בעלות היסטוריה , מסורת ותרבות ייחודיות . ? . 1 במה מתבטא ייחוד תרבותי ? האם לדעתכם חשוב לשמור על ייחוד תרבותי ? מדוע ? . 2 איול מרכיבים בתרבות חשוב לשמר ? הציעו דרכים לישמור המרכיבים האלה . . 3 קראו את קטע ההרחבה על השפות ההולכות ונעלמות והביעו את דעתכם : האם כדאי להשקיע מאמץ בישמורן ? אם כן , הביאו רעיונות כיצד לעשות זאת . . 4 כדי להתמודד עם ההאחדה התרבותית חוקקה ישראל חוקים לעידוד יצירה מקומית . לדוגמה : זכייניות ישדור בטולויזיה חייבות לקנות ולשבץ כמעט 50 % של יצירה מקומית בולח הישדורים שלהן . הביעו דעתכם על חוק זה . בתמונה העליונה : הכנת תבלין הפלפל בהודו בשיטות מסורתיות . בתמונה האמצעית : בני הדת הבודהיסטית בחבל לדאק בהודו בטקס דתי . התורה הבודהיסטית התפשטה מהודו לעולם כולו , ורבים כיום לומדים את עקרונות הבודהיזם . בתמונה התחתונה : שיעור יוגה . היוגה היא שיטה ודרך חיים שהתפתחה בהודו והתפשטה ברחבי העולם

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר