עמוד:125

פעילות כלכלית נרחבת מרוכזת בידי חברות ותאגידים רב-לאומיים בעידן הגלובליזציה פעילות כלכלית רבה בעולם מרוכזת בידי חברות רב-לאומיות . לכל חברה רב-לאומית יש מפעלים בכמה מדינות , והם פועלים באותה עת לפיתוח , ייצור ושיווק מוצרי החברה . תאגידים וחברות אלו מסוגלים לתמרן בין מדינות , והם בוחרים למקם את מפעליהם ועסקיהם באזורים שונים בעולם , לפי שיקולים של כדאיות כלכלית . החברות יכולות להעביר מפעל למקום שבו כוח העבודה זול יותר או מיומן במיוחד . רוב החברות הרב-לאומיות מחזיקות את הנהלותיהן ואת מרכזי הפיתוח שלהן במדינות המפותחות - בצפון אמריקה ( ארה"ב וקנדה , ( באירופה ( בעיקר בגרמניה , צרפת , אנגליה והולנד ) וביפן - משום שבהן מצוי כוח אדם משכיל ומיומן . תהליכי ייצור המוצרים והרכבתם , שלעתים הם חלק מתעשייה עתירת עבודה , מתבצעים בדרך כלל במדינות הפחות מפותחות . התאגידים מנצלים את כוח העבודה הזמין , את שכר העבודה הנמוך ואת היעדר החובה במדינות אלו להעניק לעובדים זכויות סוציאליות כמו ימי חופשה , ימי מחלה או ביטוחים למיניהם . החברות הרב-לאומיות מנצלות גם את העובדה שתקנות הפיקוח על הסביבה במדינות הפחות מפותחות אינן קפדניות , וכך הן חוסכות בהוצאות התקנת אמצעים להגנת הסביבה . בחירת מיקום המפעלים תלויה גם ביציבותן הפוליטית והכלכלית של המדינות , ברמת התשתיות , באיכות כוח האדם , במדיניות הפיתוח שלהן ובכוחם של האיגודים המקצועיים הפעילים בהן . במדינות שבהן כוח האדם אינו מיומן , ואין בהן תשתיות טכנולוגיות מפותחות , יוקמו מפעלים שהטכנולוגיה הנדרשת להפעלתם פשוטה יחסית , כמו תעשיות הטקסטיל והמזון . ולהפך : במדינות שרמת כוח האדם ורמת התשתיות שלהן גבוהה - יוקמו תעשיות עתירות ידע . עוצמתן הכלכלית של החברות הרב-לאומיות נובעת מן היתרונות התחרותיים שיש להן : יש להן מידע עדכני על מוצרים , שווקים וכוח עבודה - באמצעות החברות הבנות והמפעלים שלהן הפזורים ברחבי העולם . יש להן גם מאגר גדול של הון , טכנולוגיה וכישורי אנוש , והן נהנות גם מן היתרון לגודל - כלומר , מן היתרונות הנובעים מעצם היותן ארגון גדול : עלויות הייצור של חברות גדולות נמוכות יותר מאלו של חברות קטנות , כי ההוצאות הקבועות , הקיימות בכל חברה , מתחלקות בין מוצרים רבים יותר . לדוגמה : עלות עיצובו של סמליל ( לוגו ) לחברה גדולה מתחלקת בין מיליוני המוצרים שיימכרו בצירוף סמליל זה , בעוד שאותה עלות בחברה קטנה נחלקת בין פחות מוצרים . מדינות רבות מעוניינות בכניסתם של חברות ותאגידים רב-לאומיים לתחומן מפני שהם פועלים כמנוף לפיתוח ומייצרים את אפקט המכפיל המקומי . הם משקיעים כספים ; מעודדים את פיתוח התשתיות , התעשייה והשירותים ; מאיצים את המסחר ; משלמים מסים ומספקים מקומות עבודה . כדי לעודד את כניסת החברות הרב-לאומיות , מדינות רבות מציעות להן מענקים , הקלות במסים ותמריצים למיניהם . חברת אינטל היא דוגמה לחברה רב-לאומית , המייצרת שבבים ( צ'יפים ) לתעשיית המחשבים . היא מעסיקה כ91- אלף עובדים ברחבי העולם , מתוכם כ 6 , 000- עובדים בישראל . אינטל נחשבת למעסיק הפרטי הגדול בישראל ונהנית ממענקים של המדינה , המעודדים את החברה לפתח את עסקיה בישראל . חברה רב-לאומית או תאגיד רב-לאומי : חברה שיש לה מפעלים וסניפים ביותר ממדינה אחת . החברה מקימה מפעלים , מתמזגת או יוצרת הסכמים של שיתוף פעולה עם חברות במדינות שונות . ההנהלה ומרכזי הפיתוח של מרבית החברות הרב-לאומיות מצויים במדינות המפותחות , בעוד הייצור מתבצע במקרים רבים במדינות הפחות מפותחות . תעשייה עתירת עבודה : תעשייה המבוססת על עובדים רבים בתהליך הייצור , שרובם חסרי השכלה והכשרה מקצועית ממושכת . מכפיל מקומי : מושג המתאר כיצד גידול של פעילות כלכלית גורם לשרשרת תגובות היוצרת פעילות כלכלית נוספת . לדוגמה : כשחברה רב-לאומית מתבססת ומעסיקה עובדים רבים היא גם מייצרת עבודה לעסקים ושירותים דוגמת חברות הסעה , מסעדות , חברות גינון ועוד . בניין הנהלת החברה הרב-לאומית ג'נרל מוטורס בדטרויט , ארה"ב

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר