עמוד:56

תחבורה מסילתית הרכבת זקוקה לתשתית של מסילה והיא משמשת הן לנוסעים הן לסחורות . העלות הראשונית של הנחת המסילה גבוהה מאוד . אבל השימוש השוטף ברכבת זול יחסית , שכן קטר אחד , המופעל בידי נהג אחד , מושך אחריו עשרות קרונות מלאים במטענים כבדים . כל זאת בהשקעת אנרגיה נמוכה - בשל החיכוך הנמוך של הגלגלים במסילה . זאת ועוד : מהירות הנסיעה ברכבות קבועה , והרכבות אינן מתעכבות בגלל פקקי תנועה , המאפיינים את התחבורה המנועית . אי לכך תנועת מטענים אינטנסיבית ברכבות משא מתרחשת במקומות רבים בעולם , ובעיקר במדינות ששטחן נרחב , דוגמת ארה"ב , רוסיה וסין . לשימוש ברכבת נלווים גם קשיים : התוואי של מסילת הברזל קשיח , הוא אינו מגיע לכל מקום ( שלא כמו הכבישים , ( וקיים קושי להניח מסילות באזורים שאינם מישוריים - מפני שהשיפוע שהרכבת יכולה לנסוע בו הוא שיפוע קטן . אפשר להתגבר על הקשיים הטופוגרפיים באמצעות כריית מנהרות , בניית גשרים והקמת סוללות - ואולם הדבר מייקר מאוד את הביצוע . לצורך הובלת נוסעים פועלות רכבות עירוניות ורכבות בין-עירוניות ( עליהן נרחיב ביחידה . ( 3 בכמה מקומות בעולם פועלות רכבות מהירות , הנוסעות במהירות גבוהה מ200- קמ"ש , והן משתמשות על פי רוב בתשתית ייחודית המותאמת למהירויות שכאלה . המפורסמות שבהן - השינקנסן היפנית והTGV- ( טה-ז'ה-וה ) הצרפתית וכן רשת רכבות מהירות ההולכת ומתפתחת בסין - וביניהן קיימת כל העת תחרות על הבכורה כרכבת המהירה בעולם . ? . 1 בטבלה שלפניכם המדינות ממוינות לפי סדר הא-ב . מיינו את המדינות לפי יבשות , והסיקו מסקנות לגבי רמת המינוע בכל אחת מיבשות העולם . . 2 עיינו בטבלת המדינות שבסוף הספר - בטבלה הזאת המדינות מסודרות בקבוצות לפי רמת הפיתוח שלהן . האם המיון של המדינות לפי רמת המינוע תואם את חולקת המדינות לפי רמת הפיתוח שלהן ? לדעתכם : מהו ההסבר לכך ? . 3 יפן מדורגת גבוה יותר מארה"ב ברמת הפיתוח , ובכל זאת רמת המינוע של ארה"ב היא הגבוהה בעולם . שערו מהם הגורמים לכך ( התייחסו לאפיונים תרבותיים ולקיומה של תחבורה ציבורית . ( המשאית משמשת להובלת מטענים למרחקים קצרים ולמרחקים ארוכים - הובלה עירונית והובלה בין-עירונית . יתרונה - שהיא נוסעת מדלת לדלת , ההוצאות הקבועות שלה נמוכות יחסית לרכבת , ואפשר להעמיס עליה מכולות . חסרונה של המשאית לעומת הרכבת הוא בעלויות השוטפות - כל משאית זקוקה לנהג ולדלק - ונפח ההובלה מוגבל בהשוואה לרכבת . במקרים של הובלה בין-עירונית משתמשים לעתים במשאיות בעלות נפח גדול במיוחד דוגמת המשאית שבתמונה רכבות משא מתאימות במיוחד להובלת סחורות בעלות נפח ומשקל גדולים על פני מרחקים ארוכים הרכבת המהירה , הTGV- הצרפתית , שהגיעה בנסיעת מבחן למהירות של 574 . 8 קמ"ש , אף שמהירות הנסיעה שלה בקווי הרכבת הסדירים היא בסביבות 300 קמ"ש . על קטר הTGV- שבתמונה מתנוססת מהירות השיא שאליה הגיעה הרכבת

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר