עמוד:120

ג . בעיות רב שלביות ביחידה זו יש אוסף של בעיות רב–שלביות ( בעיות שלפתירתן משתמשים ביותר משתי פעולות . ( הבעיות ביחידה זו מתבססות על מה שלמדו התלמידים ביחידות הקודמות ולכן מומלץ לאפשר להם להתמודד אתן בעצמם . אם מוצאים קושי אצל מקצת התלמידים בגלל ריבוי השלבים , מומלץ לפתור אתם כמה בעיות . איננו ממליצים לחלק את הבעיות לשלבים , כי בכך טמון הקושי - היכולת של התלמידים לאסוף יחד את כל הפרטים . הבעיה הראשונה המוצגת ביחידה זו כוללת כמה שלבים , והארגון בטבלה עוזר לראות את המשותף בין השאלות השונות . בבעיה זו לכאורה יש חישובים רבים מאוד , ואולם מהתבוננות בנתונים אפשר ללמוד ששלבים רבים אפשר לפתור בעל–פה . חשוב להסב את תשומת לבם של התלמידים לכך ואף לעודדם לפתור בעל–פה . הערות לפעילויות שבחוברת לתלמיד עמוד 139 הטבלה מסתיימת בתכנון עצמי של הקנייה כשנתון המשקל הכולל בלבד . מומלץ לדון עם התלמידים על הפתרונות השונים האפשריים . עמוד 140 בעיה 3 זו בעיה רב–שלבית שאפשר לפתור בשלושה תרגילים שבהם פעולה אחת או ב"תרגיל שרשרת . " דרך א - פתרון בשלושה תרגילים : 1 מספר התלמידים המשתתפים בחוגי ספורט × 35 = 7 2 מספר התלמידים המשתתפים בחוגי אומנות × 35 = 10 סך כל התלמידים המשתתפים בחוגי ספורט ובחוגי אומנות 7 + 10 = 17 דרך ב - פתרון בתרגיל אחד : 1 2 × 35 + × 35 = 7 + 10 = 17 5 7 עמוד 140 בעיה 5 זו בעיה דו–שלבית . כדי לפתור אותה מומלץ לשאול את שאלות הביניים האלה : אילו כל משפחה הייתה משלמת אותו מחיר - כמה היו משלמים יחד ? 3 , 450 - 250 = 3 , 200 כמה הייתה משלמת כל משפחה ? 3 , 200 : 2 = 1 , 600 מכיוון שמשפחת כהן שילמה 250 ש"ח יותר ממשפחת לוי , כמה שילמה משפחת כהן ? 1 , 600 + 250 = 1 , 850 תשובה : משפחת כהן שילמה 1 , 850 ש"ח , ומשפחת לוי שילמה 1 , 600 ש"ח . בדיקה : 1 , 850 + 1 , 600 = 3 , 450

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר