עמוד:104

ב . בעיות שלם משותף דוגמה I בכיתה ה 1 ' יש 34 תלמידים , ובכיתה ה 2 ' יש 36 תלמידים . למשחקי הספורט הם התחלקו ל10– קבוצות כך שבכל קבוצה היה אותו מספר תלמידים . כמה תלמידים היו בכל קבוצה ? דוגמה II בריקוד הראשון בהופעת החוג הופיעו 5 קבוצות של ילדים , בכל קבוצה 12 ילדים . בריקוד השני הופיעו אותם הילדים בקבוצות שבהן 10 ילדים בכל קבוצה . כמה קבוצות היו בריקוד השני ? את הבעיות שיש להן מבנה של שלם משותף אפשר למיין לשלושה טיפוסים עיקריים : א . בעיות שבהן שואלים על אחת הקבוצות החלקיות ( במבנה החיבורי ) ולפתירתן מתאים תרגיל מהטיפוס a × b - c ב . בעיות שבהן שואלים על הגורם שהוא כלל ההתאמה ולפתירתן מתאים תרגיל מהטיפוס ( a + b ) : c ג . בעיות שבהן שואלים על הגורם שאינו כלל ההתאמה ולפתירתן מתאים תרגיל מהטיפוס . ( a + b ) : c ג . בעיות חלק משותף דוגמה I הספרים בספריית הכיתה היו מסודרים על 6 מדפים . על כל מדף היו 10 ספרים 3 - מהם ספרי אגדות והשאר ספרי הרפתקאות . כמה ספרי הרפתקאות היו בספריית הכיתה ? דוגמה II לקראת מסיבת הכיתה קנו 300 בלונים שהיו ארוזים ב5– שקיות . ב2– שקיות היו בלונים צהובים בלבד , ובשאר השקיות היו בלונים לבנים בלבד . מספר הבלונים בכל שקית היה שווה . כמה בלונים היו בכל שקית ? את הבעיות שיש בהן חלק משותף אפשר למיין לשמונה טיפוסים : א . ארבעה טיפוסים שבהם המרכיב המשותף הוא כלל ההתאמה ( במבנה הכפלי ) ואחת הקבוצות החלקיות ( במבנה החיבורי , ( ושואלים על הגורם האחר או על המכפלה או על קבוצת הסכום או על הקבוצה החלקית האחרת . ב . ארבעה טיפוסים שבהם המרכיב המשותף הוא הגורם שאינו כלל ההתאמה ( במבנה הכפלי ) ואחת הקבוצות החלקיות ( במבנה החיבורי , ( ושואלים על כלל ההתאמה או על המכפלה או על קבוצת הסכום או על הקבוצה החלקית האחרת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר