עמוד:53

ב . מציגים לפני התלמידים בעיות שונות שמתאים להן תרגיל כפל של שבר יחידה במספר שלם והתוצאה של התרגיל גדולה מ . 1– דיון - במקרר יש קרטון המכיל ליטר חלב אחד . יעל רוצה להכין 1 מהחלב 8 כוסות מלאות בשוקו . נפח כל כוס הוא ליטר . 5 האם תוכל יעל להכין 8 כוסות שוקו ? הסבירו . - בבית קפה יש 10 קנקני חלב קטנים שכל אחד מהם מכיל 1 ליטר חלב . 9 בבית הקפה יש גם 7 קנקני חלב גדולים יותר שכל אחד מהם 1 מכיל ליטר חלב . 6 היכן יש יותר חלב , ב10– הקנקנים הקטנים או ב7– הקנקנים הגדולים ? הסבירו . ג . שואלים את התלמידים שאלות נוספות המתאימות לתרגילי כפל שבהם המכפלה היא מספר שלם או מספר מעורב . דיון 2 1 - לכמה כוסות שנפחן ליטר אפשר למזוג 2 ליטר מיץ ? 5 5 איך מצאתם ? מהו תרגיל הכפל המתאים ? 1 - לכמה כוסות שנפחן ליטר אפשר למזוג 5 ליטרים מיץ ? 5 מהו התרגיל המתאים ? ד . כותבים על הלוח תרגילי כפל ומשוואות כפל שאחד הגורמים בהם הוא שבר יחידה והגורם האחר הוא מספר שלם , והמכפלה שלהם קטנה מ1– או שווה ל . 1– 1 4 1 1 לדוגמה : × = , × 7 = , 5 × = 1 5 5 10 6 . × = 4 × 3 = 1 7 על כל תרגיל עורכים דיון . דיון - פתרו את התרגיל . - ספרו סיפור או בעיה מילולית המתאימים לתרגיל . התלמידים יכולים להציג את המכפלה 3 8 כשבר או כמספר המעורב . 1 8 5 5 אם התלמידים מציגים את התשובה בלבד , מומלץ לשאול אותם : - האם הכמות שהשתמשה בה יעל גדולה מליטר או קטנה מליטר לדעתכם ? 1 - כמה כוסות של הליטר הן ליטר 5 אחד ? 8 - איזה מספר אפשר לרשום נוסף על ? 5 2 2 ליטרים מיץ אפשר למזוג ל 5 12– כוסות של ליטר : 5 5 5 . × 12 = 2 2 ייתכן שיהיו תלמידים שלא יזכרו איך קוראים מספר מעורב ומה משמעותו . ביחידה ד - משבר למספר מעורב ולהפך נעסוק שוב בנושא זה . 5 ליטרים מיץ יכולים להספיק למילוי 25 כוסות שנפחן ליטר : 5 5 . 1 × 25 = 5 אם התלמידים מתקשים לענות על השאלות אפשר להיעזר במקלות השברים או ב"ציור בקיצור" שלהם . כמו כן אפשר לשאול שאלות מכוונות . דוגמה : לכמה 1 כוסות שנפחן ליטר אפשר למזוג ליטר 5 אחד של מיץ ? סביר להניח שרוב הסיפורים או הבעיות המילוליות שיספרו התלמידים יהיו קשורים לליטרים של נוזל . יש לקבל כל סיפור המתאים מבחינה מתמטית . בשלב זה ניתן לערוך את המבדק שבעמודים 142-140 במדריך זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר