עמוד:122

y רמת המינוע ( מספר המכוניות הפרטיות לאלף תושבים ) - זהו מדד המשקף רמת רווחה כלכלית ובדרך כלל יישובים שרמת המינוע שלהם גבוהה תושביהם חיים ברמת רווחה גבוהה ( ולהפך . ( אמנם יש במדד זה עיוותים שונים ולעיתים הוא אינו משקף את הרמה הכלכלית - לדוגמה הנטייה להחזיק ברכב פרטי צפויה להיות גבוהה יותר ביישובים כפריים וכפריים-פרבריים בין השאר בגלל שהאפשרות להשתמש בתחבורה ציבורית או להגיע למקומות שונים ברגל מוגבלת יותר . עם זאת , יתרונו של מדד זה הוא שהנתונים לגביו קיימים מזה שנים רבות , ניתוח המגמות לאורך זמן הוא פשוט ואמין , ומשקלם של העיוותים קטן ביותר . y שכר ממוצע לחודש של שכירים - מדד זה מודד רווחה כלכלית באופן ישיר , אך גם לו יש חסרונות : הוא איננו מתייחס לעצמאיים ( בעלי עסק ) אלא רק לשכירים , וכן המדד זמין משנת 1992 ואילך בלבד . הנתונים על רמות המינוע מצביעים על החלשות הדרגתית של ערי הפיתוח בעשור האחרון לעומת התחזקות של המגזר הכפרי והכפרי-פרברי . בולטת , לדוגמה , ההידרדרות היחסית ברמת המינוע של אשקלון , תהליך שנמשך כבר עשרות שנים , ומיקומן הנמוך של קריית גת , שדרות וקריית מלאכי ( לוח . ( 3 נסיגה משמעותית ועקבית ברמת המינוע נצפתה מאז שנות התשעים גם באשדוד ובבאר שבע . הנסיגה היחסית של באר שבע נבעה במידה רבה מיציאת בני המעמד הבינוני מהעיר לפרברי הווילות שהוקמו סביבה , ומחלקם הגבוה של העולים החדשים באוכלוסיית העיר ( לוח . ( 2 גם באשדוד משקפת הירידה היחסית ברמת המינוע אחוז גבוה של עולים חדשים בעיר , אולם בניגוד לבאר שבע , נראה שאשדוד שמרה גם על מרכיב משמעותי של אוכלוסייה חזקה בתוכה . רמת מינוע נמוכה מאוד באשדוד בשנת 2003 ( לוח ( 3 משקפת אולי גידול משמעותי של האוכלוסייה החרדית בעיר . יוצאת דופן בקרב ערי הפיתוח היא יבנה , שעברה את הממוצע הישראלי ברמת מינוע בעקבות המהפך שעבר על היישוב בשנות כהונתו של מאיר שטרית כראש הרשות המקומית . לעומת ערי הפיתוח , בלטו ביישובים הכפריים-פרבריים רמות מינוע גבוהות ביותר : במושבים שבמועצה האזורית גדרות , בלהבים , במזכרת בתיה ובגדרה , וגם במועצה האזורית באר טוביה ובגן יבנה היו רמות המינוע מעל הממוצע הארצי בשנת . 2003 בשנים - 2003-2000 שהיו שנות משבר כלכלי - בלטה במיוחד העלייה ברמת המינוע בקיבוצי המועצות האזוריות חוף אשקלון , יואב ושער הנגב , שינוי המשקף אולי את מגמות ההפרטה * שגרמו לעלייה ברמות המינוע בקיבוצים , שהיו בעבר נמוכות מאוד . מדד נתוני השכר הממוצע של שכירים משקף מגמות דומות ( לוח . ( 4 מעמדה של קריית גת נמוך גם במדד זה , ומאז 1998 רק בקריית מלאכי ובשדרות היה השכר הממוצע נמוך יותר מאשר בקריית גת . התושבים האמידים ביותר התגוררו בשנת 2002 ביישובים צמודי הקרקע : להבים , גדרות , מזכרת בתיה , גן יבנה , המועצה האזורית באר טוביה וגדרה . במשך שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים בלטה עלייה בדירוג של גן יבנה ושל מועצות האזוריות כמו באר טוביה , לעומת שחיקה ברמת הרווחה הכלכלית היחסית ביבנה , בבאר שבע , באשדוד , באשקלון , בקריית גת ובקריית מלאכי . עם זאת , מן הראוי לציין גם שרמת הרווחה הכלכלית של יישובי מישור החוף הדרומי נמצאת ככלל בעלייה לעומת הממוצע הכלל ארצי , תהליך המשקף , ככל הנראה , את ההפרטה בקיבוצים - תהליכי שינוי כלכליים וחברתיים המתרחשים בקיבוצים בעשורים האחרונים . אחד השינויים הוא שיוך נכסים ( דירות , מכוניות ( 'וכו ובמסגרתו חברי הקיבוץ רשאים להחזיק רכוש פרטי , ובנוסף נכסים שהיו קודם משותפים לחברי הקיבוץ משויכים מעתה לחברים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר