עמוד:64

תהליכים של אמריקניזציה מציפים את העולם ארצות הברית היא המרכז של ההתרחשות הגלובלית בעולם , והתרבות האמריקנית היא בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על אוכלוסיית העולם . תושבי מדינות העולם מאמצים מרכיבים שונים של התרבות , הכלכלה והפוליטיקה האמריקניים , ותהליך זה מכונה "אמריקניזציה * אין זה קשה לזהות את סימניו של תהליך האמריקניזציה בחיינו : קניונים , פרסומות , רכבי שטח , מכנסי ג'ינס , סרטי וולט דיסני , אן-בי-איי , פרסי האוסקר - כולם הגיעו מאמריקה ; סניף של רשת המזון האמריקנית מקדונלד'ס מצוי היום כמעט בכל עיר בארץ , וכך גם בכל הערים הגדולות בעולם ; רוב המבוגרים משלמים היום באמצעות כרטיס אשראי , שהוא המצאה אמריקנית ; כל אחד מאתנו משתמש במילים באנגלית , ולרבים מבתי הקפה והמסעדות בארץ יש שמות אמריקניים . תרבות הצריכה משתלטת על העולם ומשפיעה על סגנון החיים תרבות הצריכה * היא כינוי לאורח החיים , המתאפיין בכך שבני אדם צורכים מוצרים ושירותים בכמות גדולה בהרבה מזו שהם זקוקים לה כדי לחיות ברווחה . " קניות" ( ופינג ) נחשבת היום לפעילות המקנה מעמד חברתי , זהות והרגשת שייכות של היחיד לחברה . מבקרי תרבות הצריכה טוענים שפעם צרכו בני האדם מוצרים כדי להתקיים , והיום דומה שרבים " קיימים כדי לצרוך . " יותר ויותר בני אדם בעולם מעריכים את חייהם לפי יכולתם הכלכלית לצרוך מוצרים . כלומר , אנו עסוקים בפעילות שמטרתה להרוויח כסף על מנת שנוכל לבזבז אותו בצריכת עוד ועוד מוצרים , שאנחנו לא בהכרח צריכים . המבקרים טוענים שתרבות הצריכה אינה תופעה טבעית והיא מוכתבת על ידי מערכות כלכליות ושיווקיות . החברות הכלכליות הגדולות יוצרות בקרב הצרכנים צורך מדומה במוצריהן באמצעות פרסום מתוחכם הנעזר באמצעים רבים . המסר השיווקי הוא שקניית מוצרים , בעיקר מותגים , * היא הנאה צרופה , שתמלא את חיינו בסיפוק ובאושר . אנשים רבים מאוד מפנימים את המסר הזה , מכחישים את ההשפעה של תרבות הצריכה עליהם , וממציאים תירוצים הגיוניים כדי להצדיק קנייה של מוצר השייך למותג כלשהו - נייקי , דיזל , פיז'ו ואחרים . וכך למעשה , סגנון החיים הצרכני עונה על אינטרסים כלכליים של חברות רב-לאומיות המעוניינות ב"מקסום" רווחיהן ובהפצת מוצריהן מסביב לעולם . בנוסף , יש הטוענים כי תרבות הצריכה ומערכות הייצור שהתפתחו בעקבותיה כדי לספק את הביקוש של הצרכנים הן אחת הסיבות לזיהום הסביבה וגם להעסקת אנשים בתנאים גרועים ובמשכורות נמוכות , בעיקר במדינות העולם השלישי . מצב זה מעמיק את הפערים הכלכליים והחברתיים בעולם . ? . 1 א . מדוע לדעתכם קונים מותגים ? על אילו . צרכים אישיים וחברתיים הם עונים ? ב . מהי עמדתכם לגבי רכישת מותגים ? הסבירו . . 2 האם לדעתכם רמת האושר של אנשים עולה ככל שהם קונים יותר ? נמקו . . 3 חברות אופנה ושיווק מזהות את כוחם הצרכני של בני הנוער ומשקיעות כסף רב בפרסום המופנה לאוכלוסייה זו כדי להגביר את המכירות שלהן . באילו אמצעים ומסרים הן בוחרות ? הביאו דוגמאות . אמריקניזציה - תהליך שבו אוכלוסיות רבות ברחבי העולם מאמצות מאפיינים תרבותיים , חברתיים וכלכליים , הנהוגים בארה"ב , ותוך כדי כך הן מאבדות את המאפיינים הייחודיים שלהן . תרבות צריכה - מושג המתאר את מנהגם של אנשים לרכוש ולצרוך מוצרים רבים יותר מן הנדרש . לתקשורת ההמונים תפקיד נכבד בעיצוב תרבות הצריכה . מותג - מוצר , שירות או חברה , שכתוצאה מפעולת שיווק מוצלחת נתפסים בעיני הצרכנים באופן חיובי , והם רוצים מאוד לרכוש אותם . ? הביאו 4 דוגמאות אקטואליות לתהליכי אמריקניזציה המתרחשים סביבכם . אחת השאלות בעידן השפע והצריכה היא : במה לבחור ? האם לדעתכם תמיד יש צורך באפשרויות בחירה רבות ?

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר