עמוד:1

הקדמה למורה ספר זה הוא השני בסדרת ספרים המיועדת לילדים עולים בכיתות ב-ה . מטרת הספרים ללמד את המכלול הלשוני , שיאפשר לילדים העולים תקשורת בסיסית בעברית והשתלבות מהירה בבית הספר ובחברה בישראל . ספר זה הוא המשך לנלמד ב"הכול חדש א , " אך יש בו האצה בקצב הקניית המרכיבים הלשוניים החדשים . כלומר , יש הרחבה ניכרת באוצר המלים , בתבניות ובתכנים . הספר סובב סביב קבוצת ילדים — "חבורת המצוינים" — שחברים בה רם , נירה וחבריהם . הלומד קורא את השיחות של ילדי הקבוצה ואת קטעי היומן שהם כותבים במחברת משותפת — "מחברת הקבוצה . '' בספר עשר יחידות לימוד , הנחיות למורה כל יחידה פותחת בשני עמודים המכוונים למורה . בעמוד השמאלי יש רשימה של אוצר המלים והתבניות המופיעים ביחידה , ובעמוד הימני יש הערות דידקטיות על האוצר הלשוני הנ"ל . ההנחיות למורה ניתנות בהמשך היחידה בתחתית כל עמוד . לשון ההוראות בספר ב , ' שלא כמו בספר א , ' כתובות ההוראות לתלמיד בגוף הספר ( לא רק בסמלים גרפיים . ( יש גס הסברים נוספים למורה בתחתית כל עמוד . לשון ההוראות מוקנית בהדרגה לאורך הספר . יש בה שימוש בלשון ציווי רבים , כיוון שזה הנוהג בספרי הלימוד בבתי הספר . מבנה היחידות הלימוד של כל יחידה נעשה בארבעה שלבים עיקריים ו הכנה , הבנת הנקרא , הבעה והעשרה . א . שלב ההכנה כולל הקניה ותרגול של אוצר המלים ושל תבניות הלשון החיוניים להבנת קטעי הקריאה בהמשך . פעילות ההכנה נעשית לפני קריאת הטקסט , כדי שבעת הקריאה יוכלו התלמידים להתמקד בהבנת תוכן הטקסט השלם ויתמודדו אתו בכוחות עצמם , מתוך הסתמכות על ידע לשוני וידע עולם שנלמדו קודם . המורה יתאים את שלב ההכנה לרמת התלמידים . אפשר בשלב זה להרחיב ולהקנות את המלים ואת התבניות , שבלעדיהן לא יוכלו התלמידים להבין את קטעי הקריאה . המורה יקנה זאת בעזרת המחשות , דוגמאות בהקשרים שונים , שבהם מופיעות המלים , וכן בעזרת תרגום . ב . שלב הבנת הנקרא כולל קטעי קריאה , שיחות ותרגילים שונים לבדיקת הבנת הנקרא . בקטעי הקריאה משולבים תכנים , הלקוחים מעולמם של ילדים בבית ספר יסודי , ויסודות לשוניים מתאימים , מתוך שימת לב לטבעיות השיח . קטעי הקריאה הם משני סוגים ? . . 1 שיחות : הילדים מחבורת המצוינים "משוחחים '' ביניהם ועם הקרובים להם על הקורה אותם . . 2 "מחברת הקבוצה" ו ילדי החבורה '' כותבים '' במחברת משותפת על מעשיהם , מחשבותיהם , והוא כולל שני סוגים של הבעה אישית : . 1 בחירת ההיגד המתאים לתלמיד באופן אישי . בפעילות זו ניתנת שורה של היגדים בנושא מסוים , והתלמיד מסמן רק את ההיגד ( או ההיגדים ) הנכון עבורו . ההתייחסות האישית להיגדים מעלה את המוטיבציה של התלמיד להבין את הכתוב בהם ( ראה דוגמה בעמוד . ( 23 . 2 הבעה בעל פה ובכתב בתוך מסגרת נתונה של תוכן ושל תבנית לשונית ( ראה דוגמה בעמוד . ( 41 ד . שלב ההעשרה כולל תרגול נוסף בדרכים מגוונות ולעתים אף הקניה של מרכיבים לשוניים , שהופיעו ביחידה . בכל הפעילויות והתרגילים המורה רשאי להוסיף רעיונות משלו להעשרת הלימוד . כמו כן רצוי שהתלמיד לא יסתפק בכתיבה רק בשורות המתאימות לכך בחוברת , אלא יוסיף ויכתוב גם במחברתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר