עמוד:15

שבועת האמונים בארצות-הברית שבועת האמונים נוסחה לראשונה ב1892- על-ידי העיתונאי ואיש הכנסייה פראנסיס בלאמי . הנוסח המקורי לא כלל התייחסות כלשהי לאלוהים , והוא אומץ על-ידי הנשיא בנג'מין האריסון ושימש את בתי הספר בציון אירועים לאומיים . מאז עבר נוסח השבועה כמה שינויים קטנים , אולם השינוי המשמעותי היה ב , 1954- כאשר בלחץ ארגונים דתיים נוספו לו המילים " בחסות האל . " הימים היו ימי המלחמה הקרה , והתוספת נועדה ליצור הבחנה בין ארצות-הברית המאמינה לבין אויביה " הקומוניסטים חסרי האלוהים . " תוספת זו עמדה במרכזו של דיון ציבורי ביוני , 2002 כאשר מייקל ניודאו , אביה של ילדה הלומדת בבית ספר ציבורי בקליפורניה , עתר לבית משפט בלוסאנג'לס . בעתירתו טען ניודאו , כי נוסח השבועה מפר את ההפרדה החוקתית בין דת למדינה . השופטים קיבלו את טענתו ופסקו ברוב של שניים נגד אחד , כי נוסח שבועת האמונים לדגל אכן סותר את התיקון הראשון לחוקה ( ניודאו נגד הקונגרס האמריקני , . ( 2002 אולם , לאחר שהתברר בסקר שערך העיתון ניוזוויק , כי 87 % מהאמריקנים תומכים בנוסח השבועה , הוחלט שלא לפעול על-פי פסק הדין שהתקבל . נוכחות זו של הדת בחברה האמריקנית היא דוגמה למה שהסוציולוג רוברט ? לה ( bellah ) הגדיר בשם " דת אזרחית . " במושג זה הוא כלל מערכת של אמונות , סמלים , ערכים וטקסים המהווים בסיס לליכוד העם ולשייכות חברתית , והמקבלים מעין תוקף דתי . בתוך מערכת הסמלים והאמונות של הדת האזרחית יכולים להיכלל גם סמלים ואמונות הלקוחים מהמסורת הדתית , אך גם מיתוסים לאומיים וגם ערכים וסמלים לא דתיים . לדברי בלה , " הדת האזרחית" האמריקנית כוללת בתוכה גם את האמונה שהאמריקנים הם עם נבחר , ואמריקה היא הארץ הנבחרת . התנ"ך ו"הברית החדשה" משמשים מקור לשמות פרטיים ולשמות של מקומות , וחלק מהחגים ? 1 הרשמיים הם חגים נוצריים מובהקים כמו " חג המולד" או " חג הפסחא . " גם חגים ? לאומיים , כמו "חג ההודיה , " מבטאים תכנים דתיים . הנוכחות הבולטת של הדת בחברה האמריקנית והעובדה שחלק גדול מהנוצרים מעוניינים לתת לכך ביטוי גם בחוקה , גורמים להמשך הוויכוח בין הגישה המצמצמת את היקף ההפרדה לבין הגישה המרחיבה את היקפה . חג המולד - כריס ( ט ) מס מציין במסורת הנוצרית את יום הולדתו של ישו , והוא נחוג ב25- בדצמבר . ? חג הפסחא מציין את היום שבו , לפי המסורת הנוצרית , קם ישו לתחייה לאחר שנצלב . חג ההודיה נחגג לראשונה בשנת 1621 כהודיה לאל על שהביא את מאמיניו ליבשת אמריקה , והוא מבטא עד היום את האמונה , שהאל הפך את אמריקה לארץ מקלט לבניו הנבחרים . ילדים בגן נשבעים שבועת אמונים , קליפורניה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר