עמוד:11

הבנה והבעה 11 פס׳ 3 מהי התנצלות מוצלחת ? רק אל תגידו "סליחה אם נפגעת" אומנם בקשת סליחה היא מעשה אצילי וראוי, אבל לא כל בקשת סליחה משיגה את מטרותיה . מחקר בראשות רוי ליוויקי מאוניברסיטת אוהיו ניסה למפות את המאפיינים של התנצלות יעילה . החוקרים מצאו שישה רכיבים כאלה, ולדברי החוקרים ככל שבקשת סליחה כוללת רכיבים רבים יותר, כך היא תהיה יעילה יותר . פס׳ 4 החוקרים הציגו ל- 755 משתתפים בניסוי תרחיש שבו עובד שגה בביצוע תפקידו באופן שגרם נזק למעסיק, והתנצל על כך . לחלק מהנבדקים הם הסבירו מה תכלול ההתנצלות של העובד, ולאחרים הקריאו את ההתנצלות ושאלו מה הסיכוי שהמעסיק יקבל אותה . התברר שהרכיב החשוב ביותר בהתנצלות הוא ההכרה של האדם הפוגע באחריותו למצב שנוצר, ולכן התנצלויות מסוג ״סליחה אם נפגעת״ מעוררות כעס, תסכול והרבה אנטגוניזם * . התנצלויות מסוג זה רווחות מאוד, שכן רבים סבורים שהתנצלות כזו תזכה אותם במחילה, ושכל העלבון שחש האדם שנפגע יימוג ויתפוגג . התנצלויות כאלה מטילות את האחריות על הנפגע, והמילה הקטנה ״אם״ משאירה פתח לאפשרות שהפגיעה כלל לא התרחשה, אלא רק דומיינה בראשו של האדם הנפגע . במקרה שאדם מעוניין לשפר את הקשר שלו עם הנפגע, החוקרים מציעים לומר במקום זאת ״סליחה שפגעתי בך״ . פס׳ 5 הרכיב השני בבקשת סליחה מוצלחת הוא הצעה לתיקון . ״הנמען של ההתנצלות עשוי לומר לעצמו, ׳מילים הן זולות, אין להן באמת משמעות׳ . אבל אם מציעים לתקן את מה שהשתבש, זו באמת קבלת אחריות״, אומר ליוויקי, ״גם אם התיקון אינו מפצה באמת על הפגיעה״ . רכיבים נוספים חשובים הם הבעת חרטה על הפגיעה, הסבר מה השתבש, והבטחה שמעשה הפגיעה לא יקרה שוב . חלק מההתנצלויות הסתיימו בבקשה מפורשת : ״תוכל לסלוח לי ? " . גם הרכיב הזה הוסיף ליעילות של בקשת הסליחה, אך רק במעט . פס׳ 6 אחד הממצאים המעניינים במחקר זה הוא שהרכיבים החשובים בהתנצלות אינם משתנים ממקרה למקרה – בין שמדובר בהתנצלות על טעות ובין שמדובר בהתנצלות על מעשה מכוון שגרם לפגיעה . כצפוי, התנצלויות על טעויות התקבלו בקלות רבה יותר מהתנצלויות על מעשי זדון, אבל רכיבי ההתנצלות המשפיעים היו בכל מקרה קבלת אחריות, אחר כך הצעה לתיקון, חרטה, הסבר, הבטחה לשינוי ובקשת סליחה . פס׳ 7 העיסוק של ליוויקי בבקשת סליחה הוא חלק מפרויקט גדול יותר שלו, שבו ניסה לבחון כיצד משיבים אמון שנשבר לצורך יישוב סכסוכים . כאשר בונים אמון מחדש, * אַנְטָגוֹנִיזְם : עימות, מצב של ניגוד בין שני כוחות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר