עמוד:6

123 ש ע ר ה ני ק ו ד כה, 19 ) מָלֵא וָאו רִאשׁוֹנָה וְחָסֵר וָאו אַחֲרוֹנָה, וּמָה טַעַם אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף ( שם לז, 2 ) חָסֵר וָאו רִאשׁוֹנָה וּמָלֵא וָאו אַחֲרוֹנָה, וּמָה טַעַם אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב, וּבְדֶרֶךְזֶה מְלֵאִים וַחֲסֵרִים שֶׁבַּתּוֹרָה לְמִינֵיהֶם . כִּי בְּאֵלֶּה הַנִּקּוּדִים תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן חָכְמַת עָמְקֵי הַתּוֹרָה . כָּל שֶׁכֵּן בְּהִתְחַבֵּר לָהּקוֹצֵי הָאוֹתִיּוֹת וְכִתְרֵיהֶן, וּמָה שֶׁבֵּאֲרוּהוּבְּעֵירוּבִין שֶׁהָיָה וְאָמְרוּ שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְדּוֹרֵשׁתִּלֵּי תִּלִּים שֶׁל הֲלָכוֹת עַל כָּל קוֹץ וָקוֹץ, 211 וּמָה שֶׁדָּרְשׁוּבִּמְנָחוֹת בְּעִנְיַן קְוֻצּוֹתָיו תַּלְתַּלִים ( שיר השירים ה, 11 ) , 212 ר' עֲקִיבָא עָלָיו הַשָּׁלוֹם, כָּל שֶׁכֵּן בְּהִתְחַבֵּר לְכָל אוֹת וָאוֹת מִינֵי הַנִּקּוּד הַמְּשֻׁנִּים אֵלּוּ מֵאֵלּוּ כִּי הֵם עִקָּר גָּדוֹל לְעָמְקֵי הַתּוֹרָה וּסְתָרֶיהָ . כָּל שֶׁכֵּן כָּל שֶׁכֵּן בְּהִתְחַבֵּר אֲלֵיהֶם דָגֵשׁוְרָפֶא, שִׁבֹּלֶת וְסִבֹּלֶת, 213 בְּהִתְלַוּוֹת אֲלֵיהֶם מִינִים הַטְּעָמִים זַרְקָא מַקָּף סְגוֹלְתָּא, אֵלּוּמַאֲרִיכִין וְאֵלּוּמְקַצְּרִין, אֵלּוּמַיְמִינִים וְאֵלּוּמַשְׂמְאִילִים, מִי יוּכַל לַעֲמֹד בְּתֹקֶף חָכְמַת הַתּוֹרָה וְדִקְדּוּקֶיהָוָעֳמָקֶיהָ . וּלְפִיכָךְהֻצְרְכוּחֲזַ"ל לוֹמַר בְּמַסֶּכֶת שְׁבַע מֵאוֹת סִדְרֵי חֲגִיגָה ( יד ע"א ) שֵׁשׁמֵאוֹת סִדְרֵי מִשְׁנָה וְאָמְרִי לַהּ 214 מִשְׁנָה הָיוּ לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל . וְעַל דֶּרֶךְ זֶה יֵשׁ לוֹ לָאָדָם לְהִתְבּוֹנֵן בְּדַרְכֵי הַתּוֹרָה שֶׁהֵן תְּלוּיוֹת בְּחָכְמָתוֹשֶׁל מָקוֹם יִתְבָּרַךְ, אֵין מִי שֶׁיּוּכַל אֶחָד מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים תִּלֵּי תִּלִּים הַתְּלוּיוֹת בִּקְצוֹת אוֹת אַחַת מֵאוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה . וְאַחַר שֶׁעוֹרַרְנוּךָעַל אֵלּוּהָעִקָּרִים הַגְּדוֹלִים דַּי לָנוּבְּזֶה הַמְּעַט שֶׁהוֹדַעְנוּךָבְּמָקוֹם זֶה . וְהַשֵּׁם לְמַעַן רַחֲמָיו וַחֲסָדָיו יִפְתַּח לְבָבֵנוּלְתוֹרָתוֹ וְיַדְרִיכֵנוּבִּנְתִיב מִצְוֹתָיו לְמַעַן רַחֲמָיו וַחֲסָדָיו, וְנִזְכֶּה לַזְּמַן שֶׁכָּתוּב כִּי מָלְאָה הָאֶרֶץ דֵּעָה אֶת יְיָכַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים ( ישעיהו יא, 9 ) . בָּרוּךְיְיָלְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן . דורש תלי תלים של הלכות . אמר רב חסדא אמר מר עוקבא : מלמד שיש לדרוש על 211 כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות' — ערובין כא ע"ב . קוצותיו תלתלים . ונדרש במדרשים אחדים לעניין הכתיבה והאותיות, כגון בשיר 212 השירים רבה : 'קווצותיו תלתלים זה הסירגול שחורות כעורב אלו האותיות' . שבלת וסבלת . בעקבות שופטים יב ה - ו . מן הסיפור המקראי נראה, שחיים ומוות 213 עשויים להיות תלויים בהגייה נכונה . ואמרי לה . ויש אומרים . 214 21 : 42 : 14 2019 / 06 / 25 123 indb . ירבעה דוקינה תודוס - Book


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר