עמוד:10

א . לוח השנה העברי א חופשת סוכות : ימים י"ד בתשרי עד כ"ג בתשרי יום החופשה הראשון הוא י"ד בתשרי, והיום האחרון הוא כ"ג בתשרי . אלה הם ימי החופשה : י"ד, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח, י"ט, כ', כ"א, כ"ב ו-כ"ג – 10 ימים בסך הכול . שימו לב : אם מנסים לענות על השאלה בעזרת תרגיל, עלולים לטעות . התרגיל 9 = 14 – 23 מתאים למציאת מספר היממות השלמות בין י"ד בתשרי ל-כ"ג בתשרי, ולא את מספר הימים . בהמשך הפעילות יש שאלת אתגר : » פרק הזמן הארוך ביותר ללא חופשה מהלימודים הוא בין חופשת חנוכה לחופשת פורים . מה מִשכו ? חודשים ו- ימים . זוהי שאלה מורכבת יותר גם להבנה וגם לחישוב . חופשת חנוכה מסתיימת ב-ב' בטבת, ולכן ב-ב' באדר יעברו שני חודשי לימודים מלאים מסוף החופשה הזאת . מונים ( בעזרת הלוח ) את הימים הנוספים עד י"ג באדר, היום הראשון של חופשת פורים : ג', ד', ה', ו', ז', ח', ט', י', י"א ו-י"ב – 10 ימי לימוד נוספים . לכן משך הזמן בין חופשת חנוכה לחופשת פורים הוא חודשיים ו- 10 ימים . ב פעילויות 11 - 15 התלמידים עוסקים במניין השנים בלוח העברי . בלוח העברי גם השנים, כמו הימים, נספרים באותיות . השימוש בכללי הגימטרייה נעשה מורכב יותר כשעוסקים במספרים גדולים . התלמידים רגילים למנייה לפי השיטה העשרונית, שבה הערך של כל ספרה נקבע על פי מקומה . בגימטרייה הערך של כל אות קבוע, ואינו תלוי במקומה . התלמידים עלולים להתבלבל מכך שלשתי אותיות שונות יש ערך במאות ( ת = 400 ו-ש = 300 ) , ושארבע אותיות יוצרות מספר תלת-ספרתי . הערך של הצירוף תשע"ה הוא ,775 אך למעשה הצירוף תשע"ה הוא קיצור של ה'תשע"ה . ה' מייצג 5,000 . ה'תשע"ה היא שנת 5,775 לספירה היהודית . ב פעילות 15 מחשבים את גילי התינוקות שבתמונה באלול תשע"ד . חלק מהגילים מצוינים בחודשים ( 8 חודשים, 11 חודשים ) , וחלק בשנים ( שנתיים, חצי שנה ) . כדאי לוודא שהתלמידים מבינים שבחצי שנה יש 6 חודשים . א = 1 ו = 6 ק = 100 ר = 200 ב = 2 ג = 3 ד = 4 ה = 5 ז = 7 ח = 8 ט = 9 י = 10 כ = 20 ל = 30 מ = 40 ס = 60 נ = 50 ע = 70 ש = 300 פ = 80 צ = 90 ת = 400 בפעילויות שביחידה הזאת אפשר להיעזר בטבלת ערכי האותיות בגימטרייה . 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר