עמוד:5

פעילויות הפתיחה • לפני שבוע היה התאריך כ"ח בחשון תשפ"ב . במקרה הזה אין תרגיל שאפשר להיעזר בו כדי לחשב מה היה התאריך לפני שבוע, וכדי לחשב יש להביא בחשבון את העובדה שבחשון תשפ"ב היו 29 ימים . • לפני חודש היה התאריך ו' בחשון תשפ"ב . כדי לחשב מה היה התאריך לפני חודש, אין צורך לדעת מה מספר הימים בחשון תשפ"ב . בשל המורכבות הזאת נוח לעשות חישובי זמן בעזרת לוח שנה או בעזרת מנייה, ויש לאפשר לתלמידים ואף לעודד אותם להשתמש בלוח ובאצבעותיהם כדי לענות על השאלות . חישובי זמן בלוח העברי טומנים בחובם קושי נוסף משום שהימים נספרים באותיות . חשוב לוודא שהתלמידים זוכרים את כללי הגימטרייה . בשאלות של חישובי זמן אפשר "לתרגם" את התאריכים למספרים או למנות באותיות, כל תלמיד על פי הדרך הנוחה לו . אבזרים בזמן הלימוד בפרק התלמידים משתמשים ב לוח השנה השנתי , הנמצא בחוברת האבזרים ( עמוד 17 ) ומופיע גם בעמוד 23 בספר . הלוח מציג את שנת הלימודים תשע"ה ( 2014 - 2015 ) , ומופיעים בו גם התאריכים הלועזיים וגם התאריכים העבריים . בפרק הזה התלמידים משתמשים בלוח שנתי המציג שנת לימודים, המתחילה ב- 1 בספטמבר, שזהו הלוח המוכר להם ביותר . כשלומדים להכיר את הלוח, חשוב לציין גם את העובדה שלוח השנה כולל למעשה חלקים משתי שנים עבריות ( מעט מתשע"ד ובעיקר תשע"ה ) . מומלץ מאוד שהתלמידים ייעזרו בלוחות שנה נוספים מלבד זה שבחוברת האבזרים . חשוב שהתלמידים ייחשפו גם ללוחות מסוגים שונים ( לוחות שנה חודשיים, יומנים שבועיים . חשוב לא פחות שהתלמידים יעסקו גם בתאריכים עדכניים, יחפשו אירועים בשנה הנוכחית ויעסקו גם בחישובי זמן הקשורים לשנה הנוכחית . שאר האבזרים לפרק משמשים רק למשחק "המסע אל מתן תורה" שבסוף הפרק . 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר