עמוד:14

14 א . בעיות חיבוריות אם מתעורר אצל חלק מהתלמידים קושי בהתאמת תרגיל לבעיה, כדאי לכוון אותם לזהות תחילה את החלקים ואת השלם . בדרך זו הם ילמדו שכששני החלקים הדרושים למציאת השלם נתונים, יש לחבר אותם ( לדוגמה : בעיה ו בעמוד 10 ) : עַכְבָּ רִים נִכְנְסוּ לַמִּטְבָּ ח שֶׁל דָּ ן וְאָ כְלוּ 20 עוּגִיּוֹת חֶמְאַת בָּ טְנִים ( שֶׁהֲרֵי יָ דוּעַ כִּי עַכְבָּ רִים אוֹהֲבִים חֶמְאַת בָּ טְנִים ! ) עַל פִּי הַצִּיּוּר, נִשְׁאֲרוּ לְדָ ן עוּגִיּוֹת . שָׁלֵם כַּמָּ ה עוּגִיּוֹת הָ יוּ לְדָ ן לִפְנֵי שֶׁאָ כְלוּ מֵהֶן הָ עַכְבָּ רִים ? תַּרְגִּיל : חֵלֶק חֵלֶק תְּשׁוּבָ ה : עוּגִיּוֹת ו חֶמְאַת בָּטְנִים עוגיות ? בסך הכול עוגיות עוגיות שנאכלו 26 = 20 + 6 שנשארו לדן היו 26 עוגיות . 6 6 20 כשהשלם ואחד החלקים נתונים, כדי למצוא את החלק האחר יש לחסר את החלק הנתון מהשלם ( לדוגמה : בעיה א בעמוד 8 ) : תַּרְגִּיל : תְּשׁוּבָ ה : כַּמָּ ה כַּפִּיּוֹת מֶלַח הִכְנִיס דָּ ן לַסִּיר, אִם הוּא צָ רִיךְ לְהוֹסִיף עוֹד 4 כַּפִּיּוֹת כָּ ךְ שֶׁיִּהְיוּ בַּמָּ רָ ק 12 כַּפִּיּוֹת מֶלַח בְּסַךְ הַכֹּל ? א שָׁלֵם חֵלֶק חֵלֶק 12 כפיות מלח בסך הכול כפיות מלח כפיות מלח להוספה 8 = 4 - 12 בסיר דן הכניס לסיר 8 כפיות מלח . ? 4 לעתים, במקום תרגיל חיסור, התלמידים כותבים משוואת חיבור שיש לה אותו מבנה מתמטי כמו לתרגיל . לדוגמה : לבעיה זו הם מתאימים את המשוואה 12 = __ + 4 . מכיוון שהמבנה המתמטי נכון, חשוב לאפשר לתלמידים לתאר ביטוי מסוג זה בכתב . כך הם משקפים את דרך חשיבתם בתהליך הבנת המצב המתואר בטקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר