עמוד:9

9 מבוא לפרק שואלים על המכפלה, ולכן פותרים את הבעיה הזאת בעזרת תרגיל כפל : ? = 5 × 4 בלונים בלונים ילדות לכל ילדה דוגמה 2 : הילדות שהגיעו למסיבה החזיקו 20 בלונים . כל ילדה החזיקה 5 בלונים . כמה ילדות הגיעו למסיבה ? שואלים על אחד הגורמים, ולכן התרגיל הישיר לפתרון הבעיה הזאת הוא תרגיל חילוק : ? = 5 : 20 ילדות בלונים בלונים לכל ילדה דוגמה 3 : למסיבה הגיעו 4 ילדות שהחזיקו 20 בלונים . כל ילדה החזיקה מספר שווה של בלונים . כמה בלונים החזיקה כל ילדה ? שואלים גם כן על אחד הגורמים, ולכן התרגיל הישיר לפתרון הבעיה הוא תרגיל חילוק : ? = 4 : 20 בלונים ילדות בלונים לכל ילדה בשתי הבעיות הראשונות כתוב במפורש ש"כל ילדה החזיקה 5 בלונים" . לעומת זאת, בבעיה השלישית שואלים על מספר הבלונים שהחזיקה כל ילדה . אילולא נכתב במפורש כי "כל ילדה החזיקה מספר שווה של בלונים", אפשר היה לקבל גם תשובה שבה כל ילדה החזיקה מספר אחר של בלונים ( בתנאי שסכומם הוא 20 ) , ובמקרה כזה לא היה אפשר לפתור את הבעיה בעזרת תרגיל חילוק . כתיבת סיפורים ובעיות שיש להם מבנה חיבורי או מבנה כפלי כבכל הפרקים העוסקים בבעיות מילוליות, גם הפרק הזה מעודד את התלמידים לכתוב בעצמם סיפורים ובעיות מילוליות בעלי מבנה מתמטי מסוים . כשהתלמידים מנסחים בעצמם בעיות מילוליות במתמטיקה, הם מפתחים את היכולת שלהם לפתור בעיות וכן את יכולת ההבעה שלהם בכתב . על סמך סוגי הבעיות שהתלמידים כותבים, אפשר לעזור להם לכתוב בעיות מגוונות ומורכבות יותר . כדאי לבקש מהתלמידים לכתוב בעיות גם בחלקים של הפרק שבהם אינם מתבקשים לכך . מומלץ לפתוח את הנושא בפעילות חופשית בניסוח בעיות . לדוגמה : על בסיס התבוננות בציור הפתיחה של הפרק ( עמוד 4 ) אפשר לבקש מכל אחד מהתלמידים לנסח בעיה ולדון בדומה ובשונה בבעיות שהציעו התלמידים . בדיון אפשר להתמקד בשאלות כאלה : מהו המצב המתואר ( ההקשר הסיפורי ) ? מה מבנה הבעיה – חיבורי או כפלי ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר