עמוד:6

6 מבוא לפרק היבטים נוספים בניתוח בעיה מילולית מלבד הסוגים השונים של בעיות מילוליות, יש לתת את הדעת על כמה היבטים נוספים : מקום השאלה בטקסט בבעיה מילולית השאלה יכולה להופיע בהתחלה, באמצע או בסוף, ומקום השאלה משפיע על דרגת הקושי של הבעיה : בעיות שבהן השאלה מופיעה בסוף קלות יותר מבעיות שבהן השאלה מופיעה בהתחלה או באמצע . בחומר לתלמיד מוצגות בעיות משלושת הסוגים האלה . נתון מיותר יכול להופיע בטקסט נתון שאינו דרוש לפתרון הבעיה . דוגמה : אימא קנתה 2 חולצות, 3 סוודרים ו- 4 מחברות . כמה בגדים קנתה אימא ? הנתון המיותר בדוגמה – 4 מחברות . על התלמידים לבחור מתוך הנתונים בבעיה רק את אלה הדרושים לפתרונה . המטרה היא להרגיל את התלמידים לשים לב לתוכן הבעיה וליחסים בין הקבוצות המתוארות בה, ולא רק למספרים המופיעים בה . רמזים מילוליים רמזים מילוליים הם מילים המופיעות בטקסט, שהקורא נוטה לראות בהן רמז לסוג הפעולה הנדרשת כדי לפתור את הבעיה . לדוגמה : כשתלמידים קוראים בבעיה את המילה "פי", הם נוטים לחשוב שמדובר בבעיית כפל, וכשהם רואים את המילה "חילקו", הם חושבים שמדובר בבעיית חילוק . לעתים מילים אלה עלולות להטעות . דוגמה : בקייטנה חילקו ממתקים ל- 8 ילדים, 5 ממתקים לכל ילד . כמה ממתקים חולקו ? המילה חילקו מרמזת לכאורה על בעיית חילוק, אך השאלה היא על סך כל הממתקים, ולכן הפעולה הנדרשת היא כפל . חשוב אפוא שהתלמידים ילמדו שאין להסתמך רק על מילים מסוימות בטקסט, אלא יש לשים לב לתוכן הבעיה כולה ולקשר שבין שלוש הקבוצות הרלוונטיות המתוארות בה . תחום המספרים כדי לפתור בעיות מילוליות על התלמידים לדעת לפתור את התרגילים המתאימים בתחום המספרים שהבעיות עוסקות בהם . תלמידים שעדיין אינם שולטים בפתרון תרגילים אלה יכולים להיעזר במחשבון, מכיוון שהמטרה המרכזית בפתרון בעיות אינה פתירת התרגילים, אלא ניתוח הטקסטים ומציאת המבנה המתאים לפתרון כל בעיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר