עמוד:14

ב . חלק מכמות – כל מיני שברים 3 של מספר עצמים אחר . גם בפעילות ב פעילות 3 התלמידים מתבקשים למצוא בכל סעיף 4 הזאת, לפני שהתלמידים פותרים, אפשר לשאול אותם : מתוך סעיפים א – ד , באיזה סעיף 3 , ולכן ב סעיף לדעתכם יהיו הפרצופים המחייכים הרבים ביותר ? בכל הסעיפים החלק הוא 4 ד יהיו הפרצופים המחייכים הרבים ביותר משום שמספר הפרצופים הכולל הוא הגדול ביותר . ב סעיף ה התלמידים בוחרים את מספר הפרצופים הכולל כרצונם . אפשר לקיים דיון עם התלמידים ולשאול אותם אם כל מספר של פרצופים יכול להתאים . התשובה היא לא, רק מספרים המתחלקים ב- 4 מתאימים כי המכנה של השבר הוא 4 . ב פעילות 4 ( עם המורה ) מוצג פתרון של בעיית חלק מכמות שבו כותבים מספרים על מקל שברים – במקום לצייר את אותו מספר של עצמים על כל חלק, כותבים את מספר העצמים . כדאי לעודד את התלמידים לפתור את פעילויות 5 ו- 6 בעזרת ציור של מקלות שברים וכתיבת מספרים על החלקים, בדומה למקל המצויר בפעילות 4 . הנה התשובות לשאלות ב דיון שבסוף פעילות 6 : האם יש בכיתה תלמידים שאינם מתגוררים בשכונה המשתתפים בחוג חשמלאות ? ב סעיף א מוצאים שיש בכיתה 20 תלמידים המתגוררים בשכונה, ולפיכך יש בכיתה 10 תלמידים שאינם מתגוררים בשכונה ( 10 = 20 – 30 ) . ב סעיף ד מוצאים שיש בכיתה 18 תלמידים המשתתפים בחוג חשמלאות . מכיוון שיש בכיתה 10 תלמידים שאינם מתגוררים בשכונה בלבד, ודאי שב- 18 המשתתפים יש גם תלמידים שאינם מתגוררים בשכונה . האם יש בכיתה תלמידים המתגוררים בשכונה המרכיבים משקפיים ? ב סעיף ג מוצאים שיש בכיתה 9 תלמידים המרכיבים משקפיים . לפי סעיף א , יש בכיתה יותר מ- 9 תלמידים המתגוררים בשכונה ויותר מ- 9 תלמידים שאינם מתגוררים בשכונה, ולכן אי אפשר לדעת אם יש בכיתה תלמידים המתגוררים בשכונה המרכיבים משקפיים . ב סעיף ב של פעילות 7 יש ארבע אפשרויות להשלמת המונים ( ,0 ,1 2 ו- 3 ) , וארבע אפשרות למספר הנרות הדולקים ( ,0 ,3 6 ו- ,9 בהתאמה ) . 2 מהם לאחותה אפרת . 4 . לנעמי יש 15 חרוזים . היא רוצה לתת 5 כמה חרוזים תיתן נעמי לאפרת ? דיון 3 3 3 3 3 איך פתרתם את הבעיה ? נעמי פתרה את הבעיה בעזרת ציור של מקל שברים : איך פתרה נעמי ? • איזה מקל היא ציירה ? • מדוע היא בחרה את המקל הזה ? • מדוע היא כתבה את המספר 3 על כל חלק ? • מדוע היא סימנה 2 חלקים ? 2 מ- 15 חרוזים ? • איך רואים בפתרון של נעמי כמה חרוזים הם 5 = 2 : 3 עם המורה 14

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר