עמוד:7

מבוא לפרק ברוב הפעילויות שבפרק אפשר להיעזר במקלות שברים : כל תלמיד יכול לבחור את מקלות השברים הנוחים לו לשימוש מתוך המקלות שבמארז האבזרים, ציורי המקלות בפעילויות שבספר או לצייר מקלות סכמתיים בעצמו . הנה דוגמה לדרך העבודה : דד וגוג ממ הה יש 10 בלונים . 3 מהבלונים הם כחולים . 5 יש בלונים כחולים . המכנה של השבר הוא ,5 ולכן פותרים בעזרת מקל חמישיות . 1 1 5 1 5 1 5 1 5 5 6 10 בלונים הם הכמות הכוללת המתאימה ליחידה כולה . בוחרים במקל החמישיות לפי 3 ) ומחלקים את 10 הבלונים שווה בשווה בין 5 החלקים השווים המכנה של השבר הנתון ( 5 3 ) , ולכן יש לבחור של היחידה : בכל חלק מציירים 2 בלונים . המונה של השבר בבעיה הוא 3 ( 5 3 חלקים, ומספר הבלונים הכחולים הוא 6 . חשוב מאוד להזכיר את תפקידי המונה והמכנה בשבר . כך מנחים את התלמידים : • איך בוחרים איזה מקל שברים מתאים לבעיה ? ( לפי המכנה – מקל חמישיות . ) • לכמה חלקים שווים מחלקים את הכמות הכוללת ? ( לפי המכנה – לחמישה חלקים . ) • כמה בלונים יש בכל חלק ? ( מחלקים את 10 הבלונים ל- 5 חלקים שווים, ולכן בכל חלק 2 בלונים . ) • כמה חלקים מתאימים לבלונים הכחולים ? ( לפי המונה – 3 חלקים . ) • כמה בלונים יש ב- 3 החלקים שבהם בלונים כחולים ? ( 6 בלונים כחולים . ) 7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר