עמוד:14

14 ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית עמודים 18 – 20 ב פעילויות 14 – 16 מוצג מצב המתאים לתרגילי חילוק עם שארית – בניית מצולעים בעזרת גפרורים . זוהי פעולה של חילוק להכלה, שבה מספר הצלעות במצולע קובע את מספר הפריטים בכל קבוצה, והתלמידים בודקים כמה מצולעים אפשר לבנות וכמה גפרורים נשארים ממספר נתון של גפרורים . פעילות 14 מתחילה בבניית משולשים . ההנחיות לבנייה ניתנות בתחילת הפעילות : מספר הגפרורים הכולל הנתון הוא 10 . מכיוון שלכל משולש יש 3 צלעות, בניית משולשים מתאימה לתרגיל ___ = 3 : 10 . כך צריך להיראות המבנה שיבנו התלמידים : לאחר הבנייה אפשר להשלים את הטבלה ש בסעיף א כך : ב סעיף ב משתמשים באותו מספר כולל של גפרורים – ,10 אך הפעם בונים מרובעים . מכיוון שלמרובע ארבע צלעות, זהו מצב המתאים לתרגיל __ = 4 : 10 . לאחר הבנייה ישלימו התלמידים את המספרים בטבלה כך : ב . פָּרְקוּ אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים וּבְנוּ מֵעֲשֶׂרֶת הַגַּפְרוּרִים כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר מְרֻבָּעִים . כָּךְ בּוֹנִים מְשֻׁלָּשִׁים מִגַּפְרוּרִים : לְכָל צֶלַע שֶׁל מְשֻׁלָּשׁ מִשְׁתַּמְּשִׁים בְּגַפְרוּר אֶחָד . כָּל מְשֻׁלָּשׁ בּוֹנִים מִשְּׁלוֹשָׁה גַּפְרוּרִים שׁוֹנִים . הַשְּׁאֵרִית מִסְפַּר הַמְּצֻלָּ עִיםסוּג הַמְּצֻלָּ ע תַּרְגִּיל ( מִסְפַּר הַגַּפְרוּרִים שֶׁנִּשְׁאֲרוּ ) 3 1 ) שארית 1 ( 3 = 3 : 10 הַשְּׁאֵרִית מִסְפַּר הַמְּצֻלָּ עִיםסוּג הַמְּצֻלָּ ע תַּרְגִּיל ( מִסְפַּר הַגַּפְרוּרִים שֶׁנִּשְׁאֲרוּ ) 2 2 ) שארית 2 ( 2 = 4 : 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר