עמוד:12

12 ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית עמודים 15 - 17 יוֹציוֹצֵֵ א מא מִִ ן הן הַַ כּכְְּ ללָָ לל ( עמוד 15 ) ( ראו בסוף המדריך, עמודים 127 - 132 ) ב פעילות 9 יש למצוא את מספר הפֵּרות הכולל על ידי פתרון תרגיל שרשרת, שהוא למעשה תהליך הפוך מחילוק עם שארית : כדי לקבל את המספר הכולל, יש לכפול את המספר החוזר ( לדוגמה : בסעיף א – 9 אגסים בכל סל ) במספר הפעמים שהוא חוזר ( 3 סלים ) ולהוסיף את השארית . בפתרון התרגילים חשוב להזכיר את סדר הפעולות שנלמד בספר 7 : ב פעילות 10 מלמדים את התלמידים להשתמש ב"ציור בקיצור" כדי לפתור תרגילים בשתי הדרכים שנלמדו . בדרך של חילוק להכלה משתמשים בציורי מגדלים – במקום לסרטט על נייר משבצות את מספר הקומות המדויק בכל מגדל, מציירים מלבן סכמתי המייצג את המגדל וכותבים עליו את מספר הקומות . גם במקרה הזה, כמו בציור המגדלים המדויק, נעזרים בסדרות של הגורם שמחלקים בו . כשיעל מציירת מגדלים של 9 קומות כדי לפתור את התרגיל = 9 : 41 , היא יכולה לחשוב על סדרת הכפולות של 9 : ,9 ,18 ,27 36 . המספר הבא בסדרה – 45 – גדול מדי, ולכן לא מציירים מגדל נוסף של 9 קומות, אלא רק את המגדל של השארית 5 ( 5 = 36 – 41 ) . לפיכך אפשר לראות שהתשובה היא ( שארית 5 ) 4 = 9 : 41 . בדרך של חילוק לחלקים משתמשים בחלוקת אגוזים לצלחות – מציירים באופן סכמתי את מספר הצלחות ( 9 צלחות בדוגמה הזאת ) וכותבים כמה אגוזים לכל היותר אפשר להניח בכל צלחת כך שמספר האגוזים הכולל יתחלק שווה בשווה בין כל הצלחות . מספר האגוזים שנשאר לאחר החלוקה הזאת היא השארית . גם כאן התשובה המתקבלת היא ( שארית 5 ) 4 = 9 : 41 . אִם בְּתַרְגִּיל יֵשׁ פְּעֻלּוֹת שׁוֹנוֹת, קֹדֶם פּ וֹתְרִים אֶת הַכֶּפֶל וְהַחִלּוּק . אֲנִי מְצַיֶּרֶת בְּקִצּוּר כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר מִגְדָּלִים שֶׁל 9 קוֹמוֹת : יָ עֵל 5 9 9 9 9 5 ) 4 = 9 : 41 וְלָכֵן ( שְׁאֵרִית 10 . עַל הַלּוּחַ הָ יָ ה כָּ תוּב הַתַּרְגִּיל הַזֶּה : = 9 : 41 יְהוּדִית = 9 : 41 אֲנִי מְחַלֶּקֶת כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר אֱגוֹזִים לְ- 9 צַלָּחוֹת : 4 4 44 4 5 4444 אֱגוֹזִים נִשְׁאֲרוּ 5 ) 4 = 9 : 41 וְלָכֵן ( שְׁאֵרִית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר