עמוד:11

1 1 ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית ב פעילויות 3 – 6 מתרגלים פתרון של תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית בעזרת ציורי מגדלים . הנה דוגמה לפתרון אפשרי ל סעיף ב של פעילות 6 : פִּנַּת הַבַּלָּ שֹ ( עמוד 11 ) ( ראו בסוף המדריך, עמודים 121 - 126 ) ב פעילות 7 מוצגת סדרה של תרגילי חילוק, בדומה לפעילות 1 בעמוד 9 . מספר הקוביות הכולל גדל ב- 1 מסעיף לסעיף, וכך גם השארית שבתוצאה גדלה ב- 1 . ב סעיף א מתקבלת שארית ,1 ב סעיף ב מתקבלת שארית 2 ו בסעיף ג מתקבלת שארית ,3 עד שמגיעים שוב לתוצאה של מספר שלם ללא שארית – 4 ב סעיף ד . • אִם נַמְשִׁיךְ אֶת הַפְּעִילוּת, מָה יִהְיֶה הַתַּרְגִּיל הַבָּא ? • אֵיךְ יֵרָאֶה הַצִּיּוּר הַמַּתְאִים לוֹ ? • אֵילוּ שְׁאֵרִיּוֹת אֶפְשָׁר לְקַבֵּל בְּתַרְגִּיל חִלּוּק בְּ- 4 ? דדִִּּ יּוּןיּוּן הנה התרגיל והציור המתאימים אם ממשיכים את הפעילות : אפשר להמשיך ולהוסיף עוד תרגילים לסדרה, לעִתים גם ללא ציורים, בהתאם ליכולת התלמידים . המסקנה שיגיעו אליה התלמידים היא שהשאריות שאפשר לקבל בתרגיל חילוק ב- 4 הן : 1 , 2 ו- 3 , או שארית 0 אם המספר מתחלק בדיוק . אפשר לבקש מהתלמידים להסביר את המסקנה הזאת, אך אין צורך להגיע להכללה של נושא השאריות האפשריות בכל המקרים . ב 6 ( 4 = 8 : 38 ) שְׁאֵרִית 1 ( 4 = 4 : 17 ) שְׁאֵרִית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר