עמוד:10

10 ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית אִם נַמְשִׁיךְ אֶת הַטַּבְלָה, מַהוּ הַתַּרְגִּיל שֶׁיַּתְאִים לַשּׁוּרָה הַבָּאָה ? כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לכך שהסעיפים יוצרים סדרה של תרגילים שבהם המחולק ( המספר הכולל של האגוזים ) גדל כל פעם ב- 1 . לכן, לפי החוקיות בטבלה, התרגיל המתאים לשורה הבאה הוא ( שארית 2 ) 6 = 4 : 26 . כדאי לבקש מהתלמידים לתאר את החוקיות בטבלה ואף לנסות לייצר סדרת מצבים ותרגילים דומה, שיהיה בה מספר שונה של צלחות ושל אגוזים . עמודים 10 – 14 לאחר שהתנסו בפתרון תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית במצב של חילוק לחלקים, התלמידים לומדים לפתור את התרגילים האלה במצב של חילוק להכלה . לצורך כך הם נעזרים בייצוג של מגדלי קוביות – המספר הכולל של הקוביות ומספר הקוביות בכל מגדל נתונים, וצריך למצוא כמה מגדלים אפשר לבנות לכל היותר וכמה קוביות יישארו . הלימוד נעשה בעזרת ציורים של מגדלי קוביות על נייר משבצות, ואפשר גם להשתמש בקוביות אמִתיות במידת הצורך . לדוגמה, ב פעילות 2 מתואר המצב הזה : כדי לייצג את המצב המתואר, אפשר לצייר מגדלים של 6 קומות בזה אחר זה ולמנות את הקוביות שמשתמשים בהן בזמן שמציירים : ,6 ,12 ,18 24 . אם מוסיפים מגדל נוסף של 6 קומות, עוברים את מספר הקוביות הנתון ( 26 ) , ולכן מספר המגדלים הגדול ביותר שאפשר לבנות הוא 4 . 2 קוביות נשארות, ולכן בסוף התהליך הציור נראה כך : התרגיל והתוצאה המתאימים לציור הזה הם ( שארית 2 ) 4 = 6 : 26 , ואלה התיאורים המתאימים לכל מספר בתרגיל : 1 . לְנַעֲמָ ה הָ יוּ 26 קֻבִּיּוֹת . הִיא רָ צְתָ ה לִבְנוֹת כַּמָּ ה שֶׁיּוֹתֵר מִגְדָּ לִים שֶׁל 6 קוֹמוֹת . קוביות בסך הכול מגדלים מָ ה מְצַיֵּן כָּ ל מִסְפָּ ר בְּתַרְגִּיל הַחִלּוּק וּבַתּוֹצָ אָ ה שֶׁלּוֹ ? הַשְׁלִימוּ מִסְפָּ רִים וְתֵאוּרִים : הַקֻּבִּיּוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ 26 6 4 2 קוביות ( או קומות ) בכל מגדל דדִִּּ יּוּןיּוּן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר