עמוד:13

3 1 א . חזרה והעמקה עמוד 10 בפעילויות 10 - 11 עוסקים במושגים "גורמים" ו"מכפלה" ובמיקומם בתרגילי כפל וחילוק . בכפל – המספר המתאים למכפלה הוא תוצאת התרגיל . הגורמים הם שני המספרים בתרגיל . בחילוק - המספר המתאים למכפלה הוא המספר הראשון בתרגיל . הגורמים הם המספר האחר בתרגיל והתוצאה . ההבנה הזו תסייע לתלמידים בפתרון תרגילים ומשוואות וכן בפתרון בעיות מילוליות . התלמידים למדו זאת בכיתה ב, וכאן יש לכך תזכורת . התרגיל המתאים בפעילות 10 הוא : 16 = 2 × 8 ( או 16 = 8 × 2 ) ובפעילות 11 הוא : 4 = 2 : 8 ( או 2 = 4 : 8 ) . לכל תרגיל מתאימים שני מצבים, ולכן לכל תרגיל מתאימים שני ציורים ושתי תבניות המתארות אותם . התלמידים מתבקשים להשלים אותם . הנה דוגמה אפשרית לתרגילים וציורים מתאימים : 11 . כִּתְבוּ תַּרְגִּיל חִלּוּק שֶׁהַמַּכְפֵּלָ ה בּוֹ הִיא 8 וְאַחַד הַגּוֹרְמִים בּוֹ הוּא 2 : הַשְׁלִימוּ אֶת הַתַּבְנִיּוֹת לְפִי הַתַּרְגִּיל שֶׁכְּתַבְתֶּם בִּשְׁתֵּי דְּרָ כִים שׁוֹנוֹת, וְצַיְּרוּ צִיּוּרִים מַתְאִימִים . = : ים מִ גּוֹרְ כְפֵּלָה מַ עֲנָ פִים עָ לִים בְּכָ ל עָ נָ ף עָ לִים בְּסַךְ הַכֹּל 2 4 8 ם מִי גּוֹרְ מַכְפֵּלָה עֲנָ פִים עָ לִים בְּכָ ל עָ נָ ף עָ לִים בְּסַךְ הַכֹּל 4 2 8 4 28 10 . כִּתְבוּ תַּרְגִּיל כֶּפֶל שֶׁהַגּוֹרְמִים בּוֹ הֵם 2 וּ- 8 : הַשְׁלִימוּ אֶת הַתַּבְנִיּוֹת לְפִי הַתַּרְגִּיל שֶׁכְּתַבְתֶּם בִּשְׁתֵּי דְּרָ כִים שׁוֹנוֹת, וְצַיְּרוּ צִיּוּרִים מַתְאִימִים . ם מִי גּוֹרְ מַכְפֵּלָה עֲנָ פִים עָ לִים בְּכָ ל עָ נָ ף עָ לִים בְּסַךְ הַכֹּל 2 8 16 ים מִ גּוֹרְ כְפֵּלָה מַ עֲנָ פִים עָ לִים בְּכָ ל עָ נָ ף עָ לִים בְּסַךְ הַכֹּל 8 2 16 16 8 2 = × אפשר לדון בהבדל בין שתי הפעילויות ולהדגיש את העובדה שאף שהמספרים הנתונים בתחילת כל פעילות זהים ( 2 ו - 8 ) , תפקידיהם שונים, ולכן גם המצבים המתאימים להם שונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר