עמוד:7

7 מבוא לפרק הפרק "בעיות השוואה ( חיבוריות ) " על פי המלצות תכנית הלימודים יש להקדיש כ - 7 שעות לנושא זה . סוגי הבעיות בפרק א . בעיות השוואה מרמות 1 - 4 ( ראו טבלה בעמוד 6 ) . ב . בעיות השוואה מרמות 5 - 6 ( משמשות כאן כפעילויות אתגר – בבעיות כאלה נעסוק בהרחבה בכיתה ג ) . ג . בעיות חיבור שונות מהסוגים שנלמדו עד כה ( יש מעט בעיות כאלה מכיוון שמתמקדים בסוג הבעיות החדש שנלמד בפרק זה ) . המודל שבעזרתו אנו מציעים לתלמידים לנתח מצב השוואה נתון הוא ישר מספרים סכמתי . התלמידים יכולים לסמן את הקבוצה הקטנה, את הקבוצה הגדולה ואת ההפרש ביניהן : הַהֶפְרֵשׁ מודל זה יכול לעזור לתלמידים להתמקד בזיהוי הקבוצות כאשר הטקסט הנתון אינו "שקוף" . אין אלגוריתם המוליך מטקסט לביטוי מתמטי, ועל התלמידים להבין את המתואר ואת הקשר שבין הקבוצות . הסכמה של ישר המספרים יכולה לעזור לתלמידים בשלב המעבר בין הטקסט לביטוי המתמטי : לאחר שזיהו התלמידים את המרכיבים השונים ואת תפקידה של כל קבוצה בבעיה הנתונה, הם יכולים לעבור למציאת התרגיל שבעזרתו יוכלו לחשב את גודלה של אחת הקבוצות או את ההפרש בין שתי הקבוצות . אלה המשימות העיקריות שהתלמידים עוסקים בהן : א . התמודדות עם טקסט מילולי המתאר שתי קבוצות וקשר השוואה ביניהן ב . זיהוי תפקידן של הקבוצות המתוארות בטקסט ( קבוצה גדולה, קבוצה קטנה וההפרש ) ג . בחירת מבנה מתמטי המתאים לתיאור המצב ד . מציאת הפעולה החשבונית הנדרשת לפתרון הבעיה ה . ניסוח תשובה לבעיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר