עמוד:6

6 מבוא לפרק דרגת קושי ( מהקל דוגמהסוג הבעיה אל הקשה ) שימוש ב"יותר" או ב"גדול ב . . . " 1 ליוסי יש 3 גולות . לנתי יש 7 גולות . שואלים על ההפרש ( - ) . בכמה גדול מספר הגולות של נתי ממספר הגולות של יוסי ? שימוש ב"פחות" או ב"קטן ב . . . " 2 ליוסי יש 3 גולות . לנתי יש 7 גולות . שואלים על ההפרש ( - ) . בכמה קטן מספר הגולות של יוסי ממספר הגולות של נתי ? שימוש ב"יותר" או ב"גדול ב . . . " 3 ליוסי יש 3 גולות . שואלים על הקבוצה הגדולה ( + ) . לנתי יש 4 גולות יותר מאשר ליוסי . כמה גולות יש לנתי ? שימוש ב"פחות" או "בקטן ב . . . " 4 לנתי יש 7 גולות . שואלים על הקבוצה הקטנה ( - ) . ליוסי יש 4 גולות פחות מאשר לנתי . כמה גולות יש ליוסי ? שימוש ב"פחות" או ב"קטן ב . . . " 5 ליוסי יש 3 גולות . שואלים על הקבוצה הגדולה ( + ) . כמה גולות יש לנתי, אם ליוסי יש 4 גולות פחות מאשר לנתי ? שימוש ב"יותר" או "בגדול ב . . . " 6 כמה גולות יש ליוסי, שואלים על הקבוצה הקטנה ( - ) אם לנתי יש 7 גולות, ויש לו 4 גולות יותר מאשר ליוסי ? פרק זה עוסק בעיקר בבעיות מרמות קושי 1 - 4 . יש בפרק גם כמה בעיות מרמות 5 ו - ,6 והן מיועדות לתלמידים מתקדמים . ייתכן שהקושי בבעיות מהסוגים 5 ו - 6 נובע מכך שיש בהן ניגוד בין מילים המופיעות בטקסט והמרמזות בשפה המדוברת על פעולה חשבונית מסוימת ובין הפעולה החשבונית שהתלמידים נדרשים לבצע כדי לפתור את הבעיה . בבעיית השוואה מרמה 5 יש שימוש במילים כמו "פחות" או "קטן ב . . . " אף ששואלים על הקבוצה הגדולה, והתלמידים נדרשים לבצע תרגיל חיבור כדי לפתור את הבעיה באופן ישיר . בבעיית השוואה מרמה 6 יש שימוש במילים כמו "יותר" או "גדול ב . . . " אף ששואלים על הקבוצה הקטנה, והתלמידים נדרשים לבצע תרגיל חיסור כדי לפתור את הבעיה באופן ישיר . לפניכם טבלה שמודגמות בה 6 בעיות השוואה מהסוגים השונים והן מדורגות לפי רמת הקושי שלהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר