עמוד:7

7 מבוא לפרק מצבים מהסביבה הקרובה בחוברת מובאים גם מצבים מחיי היום - יום של קבוצות שוות שמתאימים להן תרגילי כפל, לדוגמה : למציאת מספר הגלגלים של 5 מכוניות מתאימים התרגילים : 20 = 4 × 5 ו - 20 = 5 × 4 . קשיים צפויים מניסיוננו עם ילדים למדנו שיש מצבי כפל שבמבט ראשון נראים ככל מצבי הכפל, אך מתברר שהם קשים יותר . מקרה כזה הוא המקרה שמתוארות בו רק שתי קבוצות, לדוגמה : רכבת שבה שתי חיפושיות ועל כל אחת מהן יש 3 כתמים . הנטייה האופיינית של ילדים היא להתאים לרכבת כזאת את התרגיל 3 × 3 . במקרה כזה כדאי לשאול אותם מהו התפקיד של כל מספר בתרגיל ( אם הוא מציין את מספר החיפושיות או את מספר הכתמים שעל כל חיפושית ) . אפשר לבנות יחד איתם רכבת של חיפושיות המתאימה לתרגיל שהם כתבו ולהשוות אותה לרכבת הנתונה . קושי נוסף מהווים תרגילים של כפל ב - 1 וכפל ב - ,0 שכן הייצוג שלהם ברכבות וחיפושיות בעייתי ( לדוגמה, כיצד מייצגים 0 חיפושיות ? ) . פעמים רבות ילדים מבלבלים בין שני סוגי התרגילים, גם בשל העובדה שהם שונים מחיבור וחיסור של 1 או של 0 . רצף לימוד הכפל בפרק - הכרת מצב כפל – קבוצות שוות - התאמת תרגילי כפל למצב כפל - הכרת מצב כפל – מלבנים - פתרון תרגיל כפל בעזרת ייצוג התרגיל באחד משני מצבים ( שינוי תפקידי הגורמים ) - תרגול עובדות הכפל . הערה : בפרק זה עדיין לא עוסקים בלוח הכפל ואין צורך לחשוף את התלמידים אליו . על פי המלצות תכנית הלימודים יש להקדיש לפרק זה כ - 13 שעות . לימוד עובדות הכפל בפרק אחת המטרות של פרק זה היא שהתלמידים ידעו לפתור בעל - פה את כל תרגילי הכפל שבהם כל אחד משני הגורמים אינו גדול מ - 6 וכן את כל התרגילים של כפל ב - 2 ( עד 10 × 2 ) ואת כל התרגילים של כפל ב - 10 ( עד 10 × 10 ) . בלוח הכפל שלהלן עובדות אלה נמצאות במשבצות הכחולות . במשבצות הירוקות נמצאות עובדות שנעסוק בהן בפרק הבא : “כפל וחילוק“ . × 12345678901 112345678901 22468012141618102 336921518112427203 4482161024282236304 55015102520353045405 66218142036324844506 77411282532494653607 88614223048465462708 99817263544536271809 01010203040506070809001

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר