עמוד:11

1 1 א . אחד החלקים הוא 5 דרך אחרת היא לנסות להציב מספרים ולבדוק אם קיבלנו תרגיל נכון, למשל אם נכתוב במשבצת 5 נקבל 8 = 5 + 5 . התרגיל אינו פתור נכון ולכן נחפש מספר אחר שיתאים . אפשר גם לפתור על ידי ניתוח המספרים : 8 הוא השלם ו - 5 הוא אחד החלקים, לכן המספר החסר הוא החלק האחר ואפשר למצוא אותו בעזרת תרגיל החיסור 3 = 5 - 8 . דרך זו תילמד בצורה מסודרת בהמשך הפרק, אך תלמידים מתקדמים יוכלו להבינה ולהשתמש בה כבר עכשיו . תלמידים רבים עלולים לטעות ולכתוב 13 במשבצת המסומנת, תלמידים אלה חיברו בטעות את 8 ו - 5 . כדי להסביר את הטעות, אפשר להסתיר את המספר 8 ולשאול "איזה תרגיל מתאים למשבצת הזו ? " התרגיל המתאים, לפי מה שכתבו, הוא 13 + 5 . האם 8 = 13 + 5 ? מובן שלא . אם כך, 5 ועוד מה שווה 8 ? בפעילויות 8 - 9 מחברים או מחסרים פעמיים 5 ממספר נתון . תלמידים אחדים ישימו לב שהמספר המתקבל בסוף גדול ( או קטן ) ב - 10 מהמספר שהתחלנו ממנו, כלומר לחבר פעמיים 5 זה כמו לחבר 10 . לחסר פעמיים 5 זה כמו לחסר 10 . שאלה להרחבה : מה יקרה אם בשלב הראשון נחבר 5 ובשלב השני נחסר 5 ( או להפך ) ? 5 - 5 + 5 + 5 - 8 19 סעיף ד הוא סעיף אֶתְגּאֶתְגָָּרר משום שהמספר הנתון הוא המספר השני בשרשרת ולא הראשון . התלמידים עדיין לא למדו לפתור משוואות שחסר בהן המספר הראשון, ולכן דרך הפתרון כאן מבוססת על נסייה וטעייה . ד 5 - 5 - 8 18 13

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר