עמוד:10

10 א . אחד החלקים הוא 5 ניתוח זה של תפקידי המספרים בתרגיל חשוב מאוד להבנה של משמעות פעולות החיבור והחיסור ושל הקשר ביניהן . ביחידה ד : משוואות , בהמשך הפרק, מתבססים על ניתוח נכון של השלם והחלקים לפתרון משוואות . ניתוח זה משמש גם לפתרון שאלות מילוליות . בפעילות 6 התלמידים כותבים בעיה מתאימה לאחד התרגילים . כאשר התלמידים מנסחים בעצמם בעיות מילוליות על פי תרגיל, הם מפתחים יכולות לשוניות שונות, מחזקים את הבנת משמעות הפעולות ומשפרים את היכולת לפתור בעיות מילוליות . כדאי להזמין תלמידים להקריא את הבעיות שכתבו ולנתח אותן עם הכיתה כולה : - מה השלם בבעיה ? - מהם החלקים ? - על מה שואלים ? - מהם השלם והחלקים בתרגיל ? - האם התרגיל מתאים לבעיה ? תלמידים מתקשים יכולים להיצמד לסיפור הגמדים וערוגות הפרחים . אפשר גם להציע להם לצייר בהתחלה ציור המתאים לתרגיל שבחרו, ואחר כך לתאר את הציור במילים . הַשָּׁלֵם : ב = 8 - 13 הַחֲלָקִִים : , 13 5 8 5 לדוגמה : בערוגה היו 13 פרחים . הגמד קטף 8 פרחים . כמה פרחים נשארו בערוגה ? תלמידים המתקשים לכתוב בעיה במקום המיועד לכך בספר יכולים לכתוב במחברת . מומלץ להציע לכל התלמידים לכתוב עוד בעיות במחברת . בפעילות 7 משלימים מספרים בטבלת חיבור . התלמידים הכירו לראשונה את טבלאות החיבור בכיתה א . את המספרים החסרים בשוליים של הלוח אפשר להשלים בעזרת ניסוח משוואה מתאימה או בדרך של נסייה וטעייה, לדוגמה : 9 7 6 8 + 8 15 5 כדי למצוא את המספר המתאים למשבצת המסומנת אפשר לפתור את המשוואה : 8 = __ + 5 . תלמידים רבים יודעים להשלים את המשוואה מתוך הכרת התרגיל 8 = 3 + 5 . תלמידים אחרים פותרים את המשוואה על ידי ייצוג המספר הראשון ( 5 ) בציור או בערוגה ובדיקה מה צריך להוסיף לו כדי להגיע לתוצאה ( 8 ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר