עמוד:9

9 א . אחד החלקים הוא 5 עמודים 7 - 8 בפעילות 3 מוסיפים 5 שקלים לסכום כסף נתון . כאן אין המחשה של הכמויות, אולם חשוב לעודד תלמידים הזקוקים לעזרה – להמשיך ולהיעזר בערוגה המחיקה, ב"ציור בקיצור" ( כפי שנלמד בכיתה א ) או באצבעות – מציגים את הסכום הנתון ומדמיינים את כף היד הפרושה הנוספת המייצגת את חמשת השקלים שנוספו ( חוץ מאשר בסעיף ג, שהסכום הנתון בו גדול מ - 10 ) . סעיפים ב ו - ג מציגים תרגילים ללא המרה . חשוב להמשיך ולתרגל גם תרגילים כאלה . בפעילות 4 עוסקים במצבי חיסור . כל הסעיפים עוסקים בתרגילים שאחד החלקים בהם הוא ,5 כלומר או שמחסרים 5 ( כמו בסעיף א ) או שהתוצאה היא 5 ( כמו בסעיף ב ) . בסעיפים א ו - ב רואים את כמות הפרחים הכוללת, ואפשר להקיף או למחוק בקו את כמות הפרחים שנקטפו כדי לגלות כמה נשארו . בסעיפים ג - ו אפשר לצייר את הפרחים בערוגה הריקה שבדף המחיק או להשתמש ב"ציור בקיצור" . תלמידים שיודעים לפתור את התרגילים בלי להיעזר בערוגה או בציור יכולים לכתוב ישירות את התרגיל הפתור . דוגמה לדרכי פתרון שונות בסעיף ה : ה הָ יוּ 13 פְּרָ חִים . נִקְטְפוּ 5 פְּרָ חִים . נִשְׁאֲרוּ פְּרָ חִים . 8 8 = 5 - 13 תַּרְגִּיל בעזרת ערוגה מחיקה : ( שימו לב, ציור ה"פרחים" על הערוגה יכול להיות סכמתי מאוד . ) בעזרת "ציור בקיצור" : בשני המקרים קל לראות שנותרו 8 פרחים . ( סעיפים ג ו - ו מציגים תרגילים ללא המרה . גם אותם אפשר לפתור בדרכים דומות . ) עמודים 9 - 10 בפעילות 5 עוסקים במציאת השלם והחלקים המתאימים לכל תרגיל . התלמידים עסקו בכך רבות בכיתה א, אולם כדאי להזכיר : בתרגילי חיבור השלם הוא התוצאה . בתרגילי חיסור השלם הוא המספר הראשון בתרגיל . אפשר להציע לתלמידים קודם להקיף את השלם בתרגיל ורק אחר כך למלא את תבנית השלם והחלקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר