עמוד:11

1 1 א . אחד החלקים הוא 5 בפעילות 5 ( עמוד 11 ) משלימים לוחות חיבור שנתונים בהם מקצת המספרים במשבצות הפנימיות ומקצת המספרים בשוליים . לוחות אלה דומים ללוח שהופיע בפעילות ,4 סעיף ב וניתן להשלים אותם בעזרת משוואות חיבוריות או בעזרת תרגילי חיסור ישירים . פעילות פִּנַת הַבַּלָּשֹפִּנַת הַבַּלָּשֹ - התלמידים בוחרים דגם משלהם . בניגוד לפעמים הקודמות שבהן הופיעה פעילות כזו, כאן הם בוחרים גם את אורך הדגם . תלמידים שבוחרים דגם באורך 5 יגלו שבחזרה האחרונה הדגם אינו נכנס במלואו ( ראו דוגמה ) . חשוב להסביר להם שזו אינה טעות . פעילות 6 - בכל סעיף נתונה כמות הילדים העומדים בתחנה, ויש למצוא את כמות הילדים שיישארו בה לאחר שילדים ייסעו במונית ( המכילה 5 ילדים ) או במיניבוס ( המכיל 10 ילדים ) . אפשר לכתוב תרגיל חיבור או תרגיל חיסור . בפעילות 8 סעיף ב ( עמוד 14 ) התלמידים פותרים משוואות העוסקות בשלשות של שלם וחלקים שאחד החלקים בהן הוא 5 . משוואות כאלה נלמדו בפרקים הקודמים . פעילות 9 אֶתְגָראֶתְגָר - בפעילות זו התלמידים משלימים משוואות שחסרים בהן שני מספרים, מתוך מאגר מספרים נתון . כדי להשלים זאת, עליהם למצוא 3 זוגות של מספרים שההפרש ביניהם הוא 5 . פעילות 10 אף היא פעילות אֶתְגָראֶתְגָר , שכן התלמידים משלימים לראשונה אי - שוויון . בכל סעיף יש להשלים את המשוואה העליונה ולהיעזר בתרגיל שמתקבל כדי להשלים את האי - שוויונות שמתחתיו . לדוגמה, אם מצאנו ש - 5 הוא המספר החסר במשוואה 12 = __ + ,7 כדי להגיע לתוצאה קטנה מ - 12 יש לבחור מספר קטן מ - ,5 וכדי להגיע לתוצאה גדולה מ - 12 יש לבחור מספר גדול מ - 5 . מומלץ לקיים דיון עם התלמידים על דרך הפתרון שלהם . כמו כן אפשר לשאול : - באילו מקומות יש כמה אפשרויות להשלמת המספר ? - באילו מקומות יש רק אפשרות אחת ? תלמידים מתקדמים יכולים להשלים באי - שוויון התחתון גם מספרים גדולים מ - 20 . צַיְרוּ דְגָ ם עַל הַשֶׁלֶט וְצִבְעוּ לְפִיו . דוגמה להשלמת דגם באורך 5 : פִּנַּת הַבַּלָּ שֹ צַיְרוּ דְגָ ם עַל הַשֶׁלֶט וְצִבְעוּ לְפִיו . דוגמה להשלמת דגם באורך 1 ( אמנם "לא מעניין", אבל נכון ) : פִּנַּת הַבַּלָּ שֹ

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר