עמוד:10

10 א . אחד החלקים הוא 5 פעילות זו מתאימה במיוחד לתלמידים מתקשים הנעזרים באצבעות הידיים בצורה לא יעילה ( למשל, מונים אחורה ,14 ,13 12 . . . בעזרת האצבעות ) . הפעילות מתייחסת גם למבנה המספר הגדול מ - 10 ( כמספר 10 שאליו נוסף מספר אחר ) וגם למשמעות פעולת החיסור ( כהורדה או כהסתרה של חלק מהשלם ) . בפעילות 2 התלמידים יכולים להגיע לתוצאה בעזרת "מחיקת" מטבעות בלבד, ללא חישוב של שבירת עשרת, אך בתרגיל יופיע חישוב כזה . שימו לב להערה בתחתית העמוד, שאפשר לכתוב גם תרגיל חיבור וגם תרגיל חיסור . לדוגמה, בשורה של חן אפשר לכתוב 11 = 5 + 6 ( או 11 = 6 + 5 ) וגם : 6 = 5 – 11 . בפעילות 3 ( עמוד 10 ) בכל סעיף מצוירת כמות מסוימת של כעכים על מגש במאפייה . ילד מבקש לקנות כמות מסוימת של כעכים, שאותם יקבל מן המגש . התלמידים מתבקשים למצוא כמה כעכים יישארו על המגש לאחר שיקבל הילד את כמות הכעכים שביקש, ולכתוב תרגיל מתאים . אפשר להיעזר במבנה המגש המחולק לחמשות, כדי למצוא את המספר הכולל של הכעכים שהיו על המגש בהתחלה, ולבצע תרגיל חיסור . אפשר לדון עם התלמידים על הדרך שבה מצאו את כמות הכעכים שנשארה . בפעילות 4 מופיעים תרגילים הדומים לתרגילי שרשרת . תרגילים מסוג זה נלמדו בפרק "חיבור וחיסור עד 20 – חלק א", וכאן משתמשים בהם בתרגילים שאחד החלקים בהם הוא 5 . תלמידים שעדיין אינם מסוגלים לפתור את התרגילים בעל - פה יכולים לייצג את המעבר ממספר למספר בעזרת אבזרים או בעזרת "ציור בקיצור" . פעילות נוספת מומלצת מוניות - מזכירים לתלמידים את סיפור תחנת ההסעה, שבה המוניות נוסעות רק כאשר יושבים בהן 5 אנשים, והמיניבוסים נוסעים רק כשיושבים בהם 10 אנשים . שואלים סדרת שאלות שמספר האנשים בהן קטן בכל פעם ב - 5 . מתחילים ממספר שהוא מ - 15 עד ,20 לדוגמה, 18 . דִיוּן דִיוּן - בתחנה עמדו 18 אנשים וחיכו למוניות . באה מונית ולקחה 5 אנשים . כמה אנשים נשארו בתחנה ? - באה מונית נוספת ולקחה עוד 5 אנשים . כמה אנשים נשארו עכשיו בתחנה ? - באה מונית נוספת ולקחה עוד 5 אנשים . כמה אנשים נשארו עכשיו בתחנה ? חוזרים על סדרת השאלות ומתחילים ממספר אחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר