עמוד:9

9 א . אחד החלקים הוא 5 עמודים 8 - 17 חיסור : אחד החלקים הוא 5 גם נושא החיסור, כמו החיבור, מתחיל בפעילות פתיחה המתבצעת עם המורה . מומלץ לקיים דיון כיצד פותרים את התרגיל __ = 8 - ,13 ולשמוע מהתלמידים דרכי פתרון שונות . כמו בחיבור, גם כאן בפעילות עםעם המורה המורה מוצגות שתי דרכי פתרון : דרך אחת - בעזרת פסים ודסקיות : א . • הַנִיחוּ דִסְקִיוֹת לְפִי הַמִסְפָּ ר הָ רִאשׁוֹן בַּתַרְגִיל ( הַשָׁ לֵם ) . • זַהוּ בְּתוֹכוֹ אֶת הַמִסְפָּ ר הַשֵׁנִי ( הַחֵלֶק ) , וְשַׁנוּ אֶת צֶבַע הַדִסְקִיוֹת שֶׁלוֹ . • הַחֵלֶק שֶׁלֹא הִשְׁתַנָ ה צִבְעוֹ הוּא תוֹצְאַת הַתַרְגִיל . דרך אחרת - בעזרת "ציור בקיצור" : פתרון תרגיל חיסור קשה יותר מפתרון תרגיל חיבור, ולכן מומלץ להשתמש גם בתבנית המספרים . תבנית כזו עוזרת להבהיר שבתרגיל חיסור נתונים השלם ואחד החלקים, ויש למצוא את החלק החסר שהוא תוצאת התרגיל . פעילות נוספת מומלצת פותרים באצבעות הידיים ( פעילות בזוג - מורה - תלמיד ) המורה רושמת תרגיל חיסור שאחד החלקים בו הוא ,5 לדוגמה, __ = 9 - 14 . המורה והתלמיד צריכים לייצג את התרגיל באמצעות אצבעות הידיים, אחרי שהתלמיד עונה על שאלות המורה : - האם תוכל לייצג באצבעות הידיים 14 אצבעות ? - כמה אצבעות חסרות לך לשם כך ? - ( המורה והתלמיד מייצגים יחד את מספר 14 ) - מה צריך לעשות כעת ? ( תשובה : להוריד או להסתיר 9 אצבעות . ) - היכן אפשר לראות בקלות 9 אצבעות ? האם אפשר לזהות בקלות גם את שאר האצבעות ? - מהי תוצאת התרגיל ? בִּמְקוֹם לְהִשְׁתַמֵשׁ בְּפַסִים וְדִסְקִיוֹת אֶפְשָׁר לְצַיֵר "בְּקִצוּר" . מְצַיְרִים אֶת 13 : הַחֵלֶק הַלֹא צָבוּעַ הוּא תוֹצְאַ ת הַתַרְגִיל . וְאַ חַר כָּךְ צוֹבְעִים אֶת 8 :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר