עמוד:6

6 א . אחד החלקים הוא 5 פעילויות נוספות מומלצות • כותבים תרגיל חיבור שבו אחד החלקים הוא 5 והחלק האחר קטן מ - ,10 לדוגמה : __ = 5 + 7 או __ = 7 + 5 . כל תלמיד פותר את התרגיל בעזרת "ציור בקיצור" או בעזרת האבזרים . אחר כך מבקשים מהתלמידים להציע תרגילי חיבור שונים, שאחד החלקים בהם הוא ,5 ולפתור אותם . • ייצוג תרגילים באצבעות הידיים כותבים על הלוח __ = __ + __ ומבקשים משני תלמידים לייצג מספרים באמצעות אצבעות הידיים ; תלמיד אחד מייצג תמיד את מספר 5 ותלמיד אחר מייצג מספר כלשהו עד 10 . שאר התלמידים משלימים את המקומות הריקים בתרגיל בהתאם למספרים שהשניים מציגים . את התוצאה של תרגיל החיבור רצוי למצוא לאחר שהם מקרבים את כפות ידיהם זו לזו, מומלץ לעודד את התלמידים לזהות את התוצאה ללא מנייה . בפעילות 1 ( עמוד 4 ) התלמידים פותרים תרגילים בדרך הנוחה להם . יש לשים לב לכך שבין התרגילים מופיעים גם תרגילים ללא המרה, שנלמדו בפרק קודם . בפעילויות 2 ו - 3 ( עמודים 5 - 6 ) עוסקים בתרגילי חיבור המייצגים יישומים מחיי היום - יום – תבנית עוגיות וכסף . בשני המצבים התלמידים צריכים לכתוב תרגיל מתאים לציור ולפתור אותו . בתבנית העוגיות רואים בבירור את המבנה של החמשות המקל את החישוב, ואילו בייצוג של הכסף, מטבע של 5 שקלים נראה כיחידה אחת, ולכן החישוב בייצוג זה קשה יותר . פעילות 4 ( עמוד 7 ) – עד עתה למדו התלמידים להשתמש בלוח חיבור שיש בו רק שורה אחת . בפעילות זו מוצג לראשונה לוח חיבור שיש בו שתי שורות, כהרחבה של הלוח בן השורה האחת . פעילות פתיחה מוסיפים שורות ללוח החיבור - בפעילות זו מתחילים מלוח שיש בו רק שורה אחת, ובהדרגה מוסיפים שורה אחר שורה . אבזרים לפעילות : כרטיסי מספרים מ – 0 עד 20 ושורות הלוח ( מהנספחים שבסוף מדריך זה ) 1 . מתחילים מהשורה הראשונה של הלוח בוחרים ארבעה כרטיסי מספרים ומניחים אותם על הלוח . דוגמה : 8 7 9 + המשבצות 5 הפנימיות של הלוח שולי הלוח אחר כך משלימים את המספרים המתאימים במשבצות הפנימיות של הלוח . עד עתה זוהי חזרה על מה שכבר למדו התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר