עמוד:32

פעילות זו מבוססת על עקרונות הדומים לאלה של פעילות שברים עשרוניים 1 , אך הפעם אין המחשה בעזרת ציר המספרים . כל "מרוץ" מבוסס על ארבעה מספרים : • מספר הזינוק • מספר היעד • מספר הקפיצות • גודלה של קפיצה אחת בכל סעיף נתונים שלושה מבין המספרים האלה, ועל התלמיד למצוא את המספר הרביעי החסר . הקֶשר הבסיסי בין ארבעת המספרים הוא השוויון בין המרחק ( כלומר ההפרש ) ממספר הזינוק וממספר היעד ובין המרחק המצטבר בביצוע כל הקפיצות ( כלומר המכפלה בין מספר הקפיצות לגודל הקפיצה ) . מובן שאין צורך להציב כאן נוסחה או לפתור משוואה . אפשר לענות על כל השאלות בצורה אינטואיטיבית, ולהמחיש כל מצב בעזרת ציר המספרים, לפי הצורך . דוגמה א . 4 קפיצות של 05 . 0 יוצרות מרחק של 2 . 0 , לכן מספר היעד הוא מספר הנמצא במרחק של 2 . 0 מ- 9 . ,0 כלומר 1 . 1 או 7 . 0 . ב . מספר היעד הוא במרחק 7 . 0 ממספר הזינוק ( 4 . 1 ) , כלומר 1 . 2 או 7 . 0 . ג . מספר הזינוק נמצא במרחק 2 . 5 ממספר היעד ( 30 ) , כלומר 8 . 24 או 2 . 35 . ד . מספר הזינוק נמצא במרחק 4 . 1 ממספר היעד ( 1 . 10 ) , כלומר 7 . 8 או 5 . 11 . ה . המרחק בין מספר הזינוק למספר היעד הוא 4 . 2 . אפשר לעבור מרחק זה ב- 3 קפיצות שוות אם גודלה של כל קפיצה הוא 8 . 0 . ו . המרחק בין מספר הזינוק למספר היעד הוא 2 . כדי לעבור מרחק זה בקפיצות שכל אחת מהן היא 05 . ,0 דרושות 40 קפיצות כאלה . הערה : בפעילויות אלה אין צורך בידע מוקדם של כפל או של חילוק בשברים עשרוניים . התלמידים יכולים לבצע אותן על ידי חיבור חוזר או על ידי שימוש אינטואיטיבי בכפל ובחילוק . 32 גילויים : ב . מספרים עשרוניים | © כל הזכויות שמורות למטח

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר