עמוד:25

25 גילויים : גפרורים | ז . קופסאות מסתוריות | © כל הזכויות שמורות למטח א . בַּקֻּפְסָה הָאֲדֻמָּה יֵשׁ 5 גַּפְרוּרִים יוֹתֵר מִשֶּׁיֵּשׁ בַּקֻּפְסָה הַיְּרֻקָּה . ב . בַּקֻּפְסָה הָאֲדֻמָּה יֵשׁ 3 גַּפְרוּרִים פָּחוֹת מִשֶּׁיֵשׁ בַּקֻּפְסָה הַיְּרֻקָּה . ג . בַּקֻּפְסָה הָאֲדֻמָּה יֵשׁ חֲצִי מִמִּסְפַּר הַגַּפְרוּרִים שֶּׁיֵשׁ בַּקֻּפְסָה הַיְּ רֻקָּה . להלן כמה דרכי פתרון אפשריות לסעיף ג : • בכל פעם מניחים שני גפרורים בקופסה הירוקה וגפרור אחד בקופסה האדומה עד שלא נשארים גפרורים . • מחפשים זוגות של מספרים שאחד מהם הוא חצי מהמספר האחר, לדוגמה 5 ו- 10 . בכל פעם בודקים אם הסכום של שני המספרים הוא 21 . • מחלקים את 21 הגפרורים לשלוש ערמות שוות, ולאחר מכן מאחדים שתי ערמות . הצעות לדיון מסכם : • כדאי להתמקד בהצעות התלמידים למציאת כל אפשרויות הסידור בפעילות 1 , למשל שינוי שיטתי של מספרי הגפרורים בקופסאות האדומות ומציאת מספר הגפרורים המתאים לכל קופסה ירוקה . • בסעיף א של פעילות 1 אפשר לשאול מה משותף למספרי הגפרורים בכל אפשרות ( כולם זוגיים או כולם אי-זוגיים ) ומדוע ( סכום המספרים בשתי קופסאות שונות הוא 8 , והוא יכול להתקבל כסכום של שני מספרים זוגיים או של שני מספרים אי-זוגיים ) . • בפעילות 2 כדאי להתמקד בדרכי הפתרון השונות שיציגו התלמידים לכל סעיף . 8 13 12 9 14 7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר